Duidelijk en informatief

Michelle 06 september 2021
Voor het reviewteam van uitgeverij Harper Collins heb ik het boek ‘Gezonde grenzen’ van Nedra Glover Tawwab gelezen.

Tawwab heeft haar boek op een duidelijke manier opgebouwd. Het eerste deel van het boek is gericht op het uitleggen wat grenzen zijn, waarom ze zo belangrijk zijn en welke soorten grenzen er zijn. Ook bespreekt Tawwab hoe grensoverschrijdingen eruit zien en hoe je je eigen grenzen vaststelt.
Het tweede deel van het boek behandelt verschillende situaties waarin je je grenzen aan kunt geven en hoe je dit doet.

Tawwab weet het onderwerp ‘gezonde grenzen stellen’ op een gestructureerde en duidelijke manier te bespreken, zonder dat het droge stof wordt. Door oneindig veel voorbeelden en mogelijke manieren om in een situatie te reageren weet ze de lezer te helpen de link tussen theorie en praktijk te maken. Haar schrijfstijl is vlot en makkelijk te lezen. Geen lange, moeilijke zinnen maar korte hoofdstukjes die je rustig met tussenpozen kan lezen. Ook kun je het boek erbij pakken voor specifieke onderwerpen zoals grenzen stellen in je relatie of symptomen waaraan je kunt merken dat je over je grenzen gaat.

Met behulp van de ‘zelfevaluatietest’ kun je erachter komen wat voor grenzen jij stelt en of deze ‘gezond’ zijn of dat je dit kunt verbeteren. Elk hoofdstuk eindigt met een aantal reflectievragen of oefeningen om de stof uit het hoofdstuk meer eigen te maken. Door deze toevoegingen komt alle informatie in het boek meer tot leven.

Ik vond ‘Gezonde grenzen’ een interessant boek om te lezen, omdat ik het momenteel wel nodig heb om duidelijke grenzen te stellen naar anderen toe. Ik heb uit dit boek veel tips kunnen halen en ben geconfronteerd met waaróm het zo belangrijk is om grenzen te stellen en zo goed voor jezelf te zorgen.
Een aanrader voor iedereen die moeite heeft met grenzen stellen, maar ook wanneer je op de werkvloer veel met andere mensen samenwerkt of professioneel mensen helpt met hun grenzen.

Meer recensies van Michelle