Om ‘Ik ben Emma’ beter te begrijpen en te waarderen heb ik me eerst enigszins verdiept in het originele verhaal ‘Emma’ van Jane Austen.
Kristien Hemmerechts heeft zich in deze roman door deze literaire figuratie van Emma laten inspireren. Wat gebeurt er als je perfect bent en je groeit op in een omgeving, die als gegoten op jouw behoeften afgestemd is? Ideaal toch? Dit was waarschijnlijk het uitgangspunt van Jane Austen tweehonderd jaar geleden. Austen’s verhaal start met een jongvolwassen Emma in haar eerste confrontatie met emotioneel verlies. Haar beminde en innig geliefde gouvernante trouwt en verbindt zich met een ander dan Emma. Ze gaat verder weg wonen. Emma herkent dat niet als een verdrietig verlies en ze meent dat dit gevoel aan gemis het gevolg is van haar nieuw ontdekte talent als huwelijks-koppelaarster. Dat zelfbevestigende verhaal gaat een eigen leven leiden. Al snel vindt ze een vriendin van onbekende afkomst (ze is wees), die ze besluit te koppelen aan iemand van Emma’s eigen sociale status (hogerop laten trouwen) én het daardoor mogelijk te maken om deze vriendschap wel te behouden. Door haar ideale omstandigheden voelt zij zelf geen noodzaak zich te houden aan de sociale regels van haar stand. Ze wil ongehuwd blijven.

Dankzij Jane Austen is Emma een begrip geworden. De geromantiseerde versie van de perfecte vrouw. Als verhalend experiment teleporteerde Kristien Hemmerechts deze Emma naar onze tijd en schreef eenzelfde roman helemaal in de geest van Jane Austen. De Vlaamse Emma is een echte Emma, een ‘Ik ben Emma’ in de zin van ‘Je suis Emma’. Ook al zijn de sociale regels uit Austen’s Emma tijd (Regency Period) verre van deze tijd, de sociaal emotionele behoefte aan liefde en vriendschap zijn onveranderd. Hemmerechts’ Emma ervaart ook voor het eerst emotioneel verlies, wanneer haar vader naar Genève vertrekt met zijn nieuwe liefde. Een vrouw, die ze zelf onder de aandacht van haar vader gebracht heeft. Hoe blijft ze trouw aan haar onafhankelijke waarden, en tegelijkertijd hoe eerlijk is ze tegenover haar innige relaties?

Ik was verrast hoe goed Kristien Hemmerechts deze roman heeft weten te vertalen naar de geest van de generatie millennials. Hedendaagse influencers en activisten passeren de revue. Het heeft geleid tot een roman vol met literair karikaturale bespiegelingen, waardoor je aan het denken wordt gezet over je eigen gedrag. Vergeleken met Austen’s ‘Emma’ is ‘Ik ben Emma’ een veel luchtiger boek geworden waar je zo doorheen snelt. Dat vond ik prettig en daardoor geen probleem dat Kristien het eind afraffelde (in mijn gevoel). J’adore Emma.

Reacties op: Interessante millennium versie van Emma

Ik ben Emma - Kristien Hemmerechts