Twee soorten strijd

Mireille 28 juli 2019
"Verder gaan, zoals Ma zei, is de enige toegestane richting. Anders had God ons wel ogen aan de zijkant van ons hoofd gegeven. Zoals vissen."
Een citaat dat op meerdere zaken in het boek slaat: de oorlog en de stuwdam.

Onderwerp en lijdend voorwerp van Ik blijf hier is het dorp Curon in Zuid-Tirol. Qua staatsvorming is het een probleemgebied: na WOI hoort het bij Italië, terwijl de bewoners zich meer Duits voelen. Met de opkomende Mussolini is het Italiaans vanaf 1923 verplicht en ieder die stug met/in het Duits doorgaat, wordt verbannen. Dan is er de oorlog met enerzijds het fascisme, anderzijds het nazisme. Curon-bewoners Erich en Trina willen aan beide ideologieën 'niet medeplichtig' worden. Een stille strijd tussen mensen woedt.
Na de oorlog gaat een andere strijd voort: die van de komende stuwdam. Aan de huidige restanten van de dorpen Curon en Resia kun je zien hoe het is afgelopen.

Balzano heeft een kleinschalig en persoonlijk verhaal verteld van een dorp en zijn bewoners. Prachtig.

Ondanks/Dankzij de 232 pagina's een boek dat zich langzaam gelezen laat worden. Meerdere plakkertjes bij citaten geplakt.

Meer recensies van Mireille