Historisch goed onderbouwd, als roman toch wat vlak.

Miriam Vaz Dias 07 november 2021
Cornelis Musch vertelt ons over roerige tijden in de Nederlanden van de 17e eeuw. Mooi perspectief, want Musch stond in het midden van al die gebeurtenissen. Tweede hoofdpersoon is Johan de Witt, wellicht voor de meesten van ons bekender dan Musch, mede doordat hij en zijn broer een afschuwelijk einde vonden, vermeld in elk geschiedenisboek. Geschiedkundig is dit boek ongetwijfeld een sterk staaltje, als roman vind ik het nogal vlak. De personen blijven toch wat stereotypen. Uiteraard mag een schrijver van een roman zelf de achtergrond invullen, maar de wijze waarop, boeit mij niet echt. Natuurlijk staat de historische kant hier op de voorgrond. Maar wat mijzelf betreft, ik zal waarschijnlijk niet de gehele trilogie gaan lezen. Dat is voor mij wat te veel gevraagd.

Meer recensies van Miriam Vaz Dias