Niet wat je zou verwachten

Miriam Vaz Dias 17 december 2021
Martine Bijl is een vrouw die je nooit vergeet. Origineel, veelzijdig en innemend. Rinkeldekink, het boek dat ze schreef toen ze al ziek was, draagt al die eigenschappen in zich. Van dit en dat van alles wat, is door haar weduwnaar Berend Boudewijn met liefde verzameld. Uit haar dagboeken e-mails en andere geschriften. Soms zijn die aandoenlijk, zoals wanneer ze zich tot haar moeder richt. Ook verrassend is het om te lezen dat Martine nog zo veel andere creatieve kwaliteiten had. Echter, het grootste deel van het boek wordt ingenomen door verslagen van de opnames en voorbereidingen van en voor televisieprogramma's. En die verslagen zijn niet altijd even boeiend. Ongetwijfeld heeft zij er zelf veel aan gehad, maar voor de lezer is het vaak meer van hetzelfde. Jammer, ik had mij er zo veel van voorgesteld.

Meer recensies van Miriam Vaz Dias