Rijp voor de pluk.

De pruimenpluk

Een poëtisch liefdesverhaal over een man, Mattis, die verliefd wordt op een weduwe Elma en haar liefde wil (over)winnen door de achtergelaten gedachten, geuren en spullen van haar voormalig levenspartner te overmeesteren.

Mattis, wonend in eenzaamheid, aan de rand van een meer met een pruimelaar in de tuin. Aan de andere kant van het meer woont Elma, dichtbij, maar eigenlijk ook ver weg.

Centraal in dit verhaal vol (zwartgallige) humor staan eenzaamheid, het vinden van liefde met als hoogste doel van Mattis, het laten klaarkomen van Elma. Want dan heeft hij zijn doel bereikt en is er de overwinning en kan de pruim geplukt worden.

Verhulst, in onze leesclub mochten wij Dimitri zeggen, gebruikt het mooiste Nederlands en een fijne stijl om dit verhaal pakkend neer te zetten. De hoofdstukken zijn kort, overzichtelijk en naarmate je vordert, beginnen je lippen te smakken naar meer.

Dit boek geeft redenen om andere boeken van Dimitri te (her)lezen; de angst dat je iets moois miste is namelijk groot.

Dit boek is rijp, klaar om geplukt te worden door vele anderen.

Meer recensies van Monica van der Most