Britse klassieker

Monique Eskens 26 februari 2022 Boekverkoper
Ruim een week heb ik mij vol overgave ondergedompeld in de wederwaardigheden van de Aubreys, een excentriek en intellectueel gezin, dat vlak voor WOI na verschillende omzwervingen in Zuid-Afrika en Schotland neerstrijkt in Londen. Vader Piers is journalist, maar nogal spilziek en roekeloos met geld. Moeder Claire was concertpianiste, maar zorgt er nu voor dat het gezin met vier kinderen niet verder afglijdt in armoede. Wij bezien de gebeurtenissen door de ogen van Rose, helft van een tweeling, een jaar of 10 oud en een talentvol pianiste. Zij begrijpt meer van de bijzondere omstandigheden van het gezin dan de ouders denken. Zij vertelt op vroegrijpe maar tegelijkertijd ook kinderlijk naïeve wijze, met heerlijk ijzeren logica en soms ook vilein en bijna wreed. Een lekkere dikke pil vol mooie passages en bijzondere personen. Een aanrader voor liefhebbers van Elizabeth Jane Howard, R.C. Sherriff.

Meer recensies van Monique Eskens