boeiend en interessant

Monique Eskens 15 september 2021 Boekverkoper
Toen ik het boek uit had was het aan de bovenkant bijna een half keer zo dik vanwege de omgevouwen hoekjes.
Het boek begint als zoektocht van Menachem naar het huis in Polen dat vroeger in het bezit was van zijn opa, een overlevende van de Holocaust.
Maar het is veel meer dan deze zoektocht en poging om het huis terug te vorderen.
Hij ontmoet de meest uiteenlopende mensen, met name bij de explorateurs. Deze bijzondere mensen dragen hem op handen omdat ze denken dat hij de kleinzoon is van Abraham Kaiser, een neef van zijn opa en een begrip in deze kringen door het verslag dat hij schreef over zijn oorlogservaringen.
Deze ontmoetingen leiden tot een interessante verhandeling over complotdenkers.
Ook zijn ervaringen met het Poolse rechtssysteem is boeiend leesvoer.
Zijn uitweidingen en overpeinzingen over o.a. het terugvorderen van Joodse bezittingen en de morele implicaties daarvan en de zijn eigen motieven voor deze zoektocht geven het boek voor mij veel meerwaarde.
Hij heeft bovendien een vlotte pen en is goed in rake typeringen: “Deze plek had een verschrikkelijke historische akoestiek”

Mooie en rake observaties, zoals het feit dat de zin generatie en die van zijn vader geen ouders en grootouders hadden.
Soms zijn het voor de hand liggende dingen, zoals het feit dat zijn eigen generatie en die van zijn vader vaak geen ouders en grootouders hadden. En dat dat heel gewoon was, dat was zo voor veel Joden. Mooi en aangrijpend hoe hij hier over schrijft.

Meer recensies van Monique Eskens