De keuze

Monique 26 mei 2023
Je kunt niet veranderen wat er is gebeurt, je kunt niet veranderen wat je hebt gedaan of wat je is aangedaan. Maar je kunt ervoor kiezen hoe je nu leeft, je kunt ervoor kiezen om vrij te zijn.

In dit boek vertelt Dr. Eger - psychotherapeute - haar verhaal over hoe zij als tienermeisje naar een concentratiekamp werd geleid. Daar haar ouders verloor en er samen met haar zus voorstond. Welke ontberingen ze heeft moeten doorstaan en hoe zij zich staande kon houden.
Als de oorlog voorbij is, is het leed niet geleden. Nog vaak heeft zij last van hetgeen ze heeft meegemaakt.

Dr. Eger neemt de lezer mee in haar levensverhaal, wat soms ook levensecht is beschreven. Je ervaart waar ze doorheen is gegaan, waar ze voor heeft gestaan en hoe het haar is gelukt de oorlog ternauwernood te overleven.
Na de oorlog leert ze het vak van psychotherapeute, maar zelfs in haar werk loopt ze nog tegen obstakels in haar eigen leven aan.
Ze laat ons zien dat we altijd een keuze hebben. We hoeven ons niet neer te leggen bij hoe de situatie is. We hebben een keuze. En als we ons dit realiseren maken we onszelf sterker. Kunnen we ons vrij maken van het verleden.

Het boeiende verhaal zet je nog wel aan tot nadenken. Want evenzo is het een eye opener je te realiseren dat je altijd een keuze hebt. Ook nu in deze tijd.

Meer recensies van Monique