Een literair kunststukje

Monique 06 oktober 2020
Ik heb dit boek mogen lezen voor Hebban. Persoonlijk heb ik er wat gemengde gevoelens over. In het begin stoorde mij de vele onbekende woorden die gebruikt werden en na een aantal woorden te hebben opgezocht heb ik besloten dit niet meer te doen en er gewoon overheen te lezen. Het opzoeken van de woorden belemmerde mij om in het verhaal te komen. Het niet opzoeken heb ik niet als gemis voor het verhaal ervaren. De val van Thomas G. is een familietragedie. Nelleke Noordervliet kruipt in de huid van een autoritaire uitgever die zich via een moeilijke weg naar de top heeft gewerkt. De andere hoofdpersonen zijn complexe mensen met innerlijke worstelingen direct of indirect afleidend van het gedrag van Thomas G. Het boek is ingedeeld in overzichtelijke hoofdstukken waar alle hoofdpersonen het woord krijgen. Zij zijn makkelijk te herkennen door de verschillende karakters die treffend worden neergezet. De familieleden, collega’s en relaties hebben allemaal last gehad van het karakter en de houding van Thomas G. welke in zijn jeugd zijn gevormd. Pas in het laatste gedeelte van het boek krijg je te lezen wie Thomas werkelijk was. Het boek bevat een aantal grote thema’s zoals dood, rouw, sociale media, eenzaamheid en hoge verwachtingen. Het boek staat vol met prachtige zinnen het is zeer beeldend geschreven en leest op sommige momenten als een Pageturner. Het einde van het boek komt abrupt en laat vele vragen openstaan waardoor ik het beoordelen van het boek wat lastig vond. Desalniettemin is dit boek een aanrader al is het alleen maar door de prachtige schrijfstijl van Nelleke Noordervliet

Meer recensies van Monique