Ik hoop op een vervolg….

Moon Kager 30 april 2020
De Vlaamse auteur Belinda Aebi staat bij mij hoog in mijn favoriete lijstje. Haar verhalen hebben sterke karakters en goed neergezette spanning waardoor ik altijd uitkijk naar een nieuw boek van deze auteur. Haar serie over Maud Gelderman was voor mij mijn eerste kennismaking met deze auteur en maakte mij groot fan. Het dorp is een standalone welke uitkomt bij Hamley Books, een nieuwe uitgever betekend dit ook een switch in haar schrijfstijl? Ik ben heel benieuwd.
Het was de vreemdste dag in haar leven. In gedachten zag de rode Skoda schuin tegen de berm liggen met het wiel eraf. Ze zag de norse schipper met de hond op het veer. De vreemde, koele vrouw in de apotheek, Het kader met het dreigende oog van god.
Autopech gooit roet in het eten van Eline Jehaes, de jonge journaliste vertrok vol goede moed van huis in de auto van haar moeder, het was niet haar bedoeling te stranden in het afgelegen dorpje. De sfeer is grimmig in Koolbeke, dat vreemden er niet welkom zijn ervaart Eline al snel. Het lijkt wel of de tijd stil heeft gestaan in het opmerkelijke dorpje met zijn ietwat aparte inwoners. Eline ziet haar kans schoon, want wie weet schiet ze hier wel de mooiste plaatjes voor de wedstrijd van Het Limburgs belang. Het afgelegen dorp blijft na thuiskomst in de gedachten van Eline, dan krijgt ze een mailtje van de zoon van Sylvia en keert ze terug naar Koolbeke.
Aebi start Het Dorp met een indrukwekkend proloog waardoor je als lezer meteen aan gaat, nieuwgierig naar het ware verhaal. Dit veranderde bij mij niet naarmate het verhaal zijn weg vervolgde, het intrigerende dorp Koolbeke laten de radartjes in je thrillerbrein op volle toeren draaien en niet alleen Eline haar nieuwsgierigheid is gewekt, ik zelf kan ook mijn drang naar de waarheid niet onder stoelen of banken schuiven. Dit betekend één ding en dat is lezen blijven!! Je switcht in het boek drie keer van hoofdpersonage, even wennen maar het geeft het verhaal veel snelheid, de vlot geschreven hoofdstukken en het dynamische verhaal zullen je niet vervelen. Persoonlijk greep het verhaal me ook een aantal keer bij de keel, afschuw, wat echt helemaal past in het straatje van deze psychologische thriller.
Belinda Aebi 2.0
Belinda Aebi heeft zich met Het Dorp een heel andere schrijfstijl aangemeten, interessant want het heeft een heel verrassende opbouw, het zijn enigszins nauw aan elkaar verbonden verhaallijnen en hierdoor blijf je jezelf afvragen naar het hoe en het waarom, het gehele boek blijf je op je hoede en alert naar eventuele aanknopingspunten. Die zijn er zeker maar zijn op de achtergrond…. Je ziet ze wel, maar toch kun je je vinger er ook niet helemaal op leggen. De puzzelstukjes vallen heel langzaam in elkaar en eigenlijk bemerk ik dat ik puzzelstukjes mis, ik had graag meer willen weten over Het Dorp en zijn intrigerende inwoners, maar ook de andere verhaallijn triggert mij, hadden er wellicht twee boeken van gemaakt moeten worden, dan denk ik wel dat Belinda meer had kunnen uitweiden over beide dilemma’s of komt er misschien nog een vervolg? Dat hoop ik eigenlijk wel, want je kunt nog meerdere kanten op nadat je het boek hebt dicht geslagen, niet helemaal tevreden sluit ik deze intrigerende thriller, ik heb enorm genoten maar ben niet verzadigd.
Een vervolg? Ik hoop het wel
Belinda Aebi heeft met Het Dorp een heel andere kant van zichzelf laten zien, een zeer aantrekkelijke kant. Deze schrijfstijl heeft een sterke trekkende kracht welke maakt dat je door het vlot geschreven boek heen vliegt. Een Rollercoaster van gebeurtenissen maken je nieuwsgierig en houden de lezer alert. Ik hoop op een vervolg….
Houd jij van een indrukwekkend verhaal waarbij de waarheid lang verborgen wordt gehouden dan geniet je van Het Dorp, de intrigerende karakters vragen om meer en zullen je op scherp zetten. De nieuwe schrijfstijl van Belinda Aebi heeft mij danig weten te imponeren, ga zo door!
Lieve Leesgroet Moon Kager

Meer recensies van Moon Kager