Een geschiedenis die iedereen nog lang bezig houdt

Mozaiek freak 03 juli 2022
Eva Menasse laat ons in 'Dunkelblum zwijg' kennis maken met de families die het, op het oog alledaagse, stadje Dunkelblum bevolken. Als de jonge inwoners op zoek gaan naar de geschiedenis van hun voorouders, lijkt het verleden weer op te spelen.

Met kleurrijke beschrijvingen maken we kennis met de belangrijkste families die het dorpje bewonen, en die door een gruwelijke geschiedenis met elkaar verbonden zijn. Centraal staat de uitbaatster van Hotel Tüffer, Resi Reschen, die slechts eenmaal het hotel verlaat, maar altijd van alles op de hoogte is. We worstelen mee met de zware druk op de schouders van de (plaatsvervangende) burgemeester en ontdekken hoe Rehbergs Reisbureau van Dubkelblum een toeristische trekpleister probeert te maken. Maar naast wijnbouw lijkt er op het eerste gezicht niet veel te beleven. Daartussen loopt Dokter Sterkowitz in afwachting van de vervanger die hem met pensioen laat gaan, zijn patiënten af en geeft ons een blik in de intieme wereld achter de voordeur.

Vanuit elk gezichtspunt neemt Eva ons mee op onderzoek naar de historische gebeurtenissen. Een mooie inkijkje in dorpsmentaliteit en politieke gevoeligheden die generaties lang meegaan. Eva Menasse laat ons vertwijfeld achter, want wat is waar? Een fantastisch boek dat je nog lang bijblijft!

Meer recensies van Mozaiek freak