Beter dan Harry Hole

MyraHalinq 21 juni 2021
Koninkrijk is een standalone titel, dus zonder Harry Hole in de hoofdrol, maar zeer geslaagd. De verhaallijn vertelt in concentrische bewegingen over twee broers die opgroeien in een Noors dorp, zodat de lezer steeds meer te weten komt over het hoe en waarom in hun leven, inclusief een aantal dubieuze ongevallen. De schrijfstijl vind ik subliem, met prachtige metaforen, zinssneden die het verdienen om twee keer te lezen en veel humor. Het verhaal wordt verteld door de oudste broer Roy, die altijd de rol van grote broer is toebedeelt, maar daarover altijd twijfel en schaamte voelt. Roy heeft een dubieuze relatie met schaamte en de zin van het leven en dat is een van de weinige punten die ik minder aantrekkelijk vond in dit boek.
Koninkrijk is geen traditionele whodunnit en begint als een roman, maar het verhaal broeit en boeit vanaf pagina één met vooralsnog volop plotwendingen.

Meer recensies van MyraHalinq