Verhalen over de zee en haar bewoners

Nadine 04 september 2020
Bill François is natuurkundige met een grote liefde voor de onderwaterwereld. De begaafde sardine is zijn eerste boek. De jonge Franse schrijver (1995) geeft eerst een persoonlijke inleiding over hoe zijn liefde voor de zee en zijn bewoners is begonnen en gegroeid in zijn kinderjaren. En in zijn volwassen leven alleen maar groter is geworden.

Hij combineert zijn liefde, kennis en fantasie. Het is romantisch geschreven, maar wel wetenschappelijk bewezen. Dat leest prettig, geen droge teksten maar juist heel verhalend. François weet je echt in te pakken en mee de zee in te sleuren.

Ieder hoofdstuk is een eigen verhaal over de zee een haar bewoners. De verhalen gaan onder andere over de stem van vissen; hoe vissen op verschillende manieren geluiden maken om met elkaar te communiceren onder water en hoe die geluiden door de zee verspreid worden. Maar ook over de vis op je bord, overbevissing, vissen in de stad, verdwenen zeemonsters, oesters, tonijn en de sardine. En weet je al hoe en waarom de oester parels maakt?

De begaafde sardine is een interessant en vertederend boek, soms ook gruwelijk want vissen hebben het niet makkelijk met ons, de mens. Een fijne combinatie; lekker lezen en ook nog wat leren.

Meer recensies van Nadine