Filosofische jeugdroman

Natalie 17 februari 2020
De bijzondere woorden van Giogia

De bijzondere woorden van Giogia is de debuutroman van Enrico Galiano. In dit jeugdboek beschrijft hij het leven van de 17-jarige Gioia, een meisje dat op zijn zachts gezegd bijzonder is.

Allereerst krijg je een inkijkje in haar schoolleven, waarin zij geen aansluiting vindt bij haar peergroep vanwege haar kledingkeuze, het verzamelen van onvertaalbare woorden en zinnen en het niet begrijpen van haar leeftijdsgenoten. Alom bekende situaties zoals: pesten, eenzaamheid en onbegrip, worden bespreekbaar gemaakt. Hierbij komt de volgende moralistische boodschap naar voren: ‘Ben jezelf, voorkom nep zijn en wanneer dat kan zeg dan eerlijk en onomwonden waar het op staat’. In de beschrijving van de schoolbelevenissen, krijgen we voor het eerst te maken met de denkbeeldige vriendin van Giogia. Galiano doet zonder veel poespas uit de doeken hoe dit voor Giogia werkt. Daarmee normaliseert hij datgene dat velen van ons zullen stigmatiseren en/of negatief bestempelen. Gelukkig is er op school een favoriete leraar, waarmee Galiano ook nog enigszins wat perspectief voor het meisje toevoegt aan het verhaal.

Vervolgens krijgen we zicht op het familiegebeuren van het meisje. Het bijzondere aan dit boek is dat ook hierin taboes naar voren worden gebracht: Thuis kent zij geen liefde en er is geen geld. Door het overmatige alcoholgebruik zijn haar ouders waardeloze opvoeders, waar zij niet veel aandacht van hoeft te verwachten. Giogia heeft thuis enkel contact met haar oude oma die niet meer kan praten. Moeilijke onderwerpen, die de schrijver op een luchtige manier brengt die past bij een YA-boek.

Daarna wordt er een begin gemaakt met de romance… Giogia ontmoet ‘Lo’. Zij voelt een klik met hem, maar zoals in ieder jeugdboek ontstaan er (liefdes)problemen. Naast de vraag of Giogia zichzelf een vriendje zal toestaan, is er de verdiepende vraag: “Is hij wel wie hij zegt dat hij is”? , waarmee de auteur aansluiting vindt bij de typische autonomievragen waar jongeren mee spelen. Kortom de bijzondere woorden van Giogia is een liefdesverhaal dat in een serieus jasje gestoken is. Gelukkig heeft de auteur bij het beschrijven van deze, voor jongeren, ingewikkelde materie gebruik gemaakt van de benodigde humor.

Nadelig aan dit boek vind ik dat het op sommige vlakken traag en voorspelbaar is. De binnenwereld, die Giogia via haar denkbeeldige vriendin ervaart, is veelal hetzelfde qua inhoud en toon. Wat mij betreft had haar imaginaire vriendin minder voorspelbaar mogen zijn. Echter, wanneer Galiano het vanuit het gedachtengoed heeft geschreven dat Giogia aan een psychische aandoening leidt, dan is het kloppend. Het is dan immers passend om de stem dan een stijl te geven.
Ik geef vier sterren voor de schrijfwijze, filosofische overdenkingen en het bespreekbaar maken van de taboes waaronder eenzaamheid, verwaarlozing, pesten, liefdesverdriet en psychische problemen.

Helaas zijn de woorden die de auteur in het verhaal naar voren heeft gebracht, in het luisterboek niet uitgesproken..

Meer recensies van Natalie