Saaie bespreking van nieuwsfeiten over de bendeoorlog in oa de Staatsliedenbuurt in A'dam door de "Mocro Maffia".

Natalie 02 januari 2020
In dit boek bespreekt Wouter Laumans de nieuwsfeiten over de 'bendeoorlog van de Mocro Maffia'. Nieuw aan het al bekende verhaal zijn de aanvullingen die Laumans geeft uit de politieonderzoeken. Helaas is dit onvoldoende om mij te boeien.. Het verhaal is enkel een eenzijdige belichting vanuit een feitenrelaas. Als lezer kom je niet achter drijfveren, gedachten, culturele invloeden etc. Ook wordt enkel deze vete uitgelicht, maar hoe haakt deze in elkaar met de gehele onderwereld in Amsterdam?

Gwenetta Martha en Benaoef A lijken een hoofdrol te krijgen in dit boek, maar ook zij worden nauwelijks 'voelbaar'. De abstracte beschrijvingen en de aaneenschakeling van het feitelijk snel benoemde liquidatie nemen mij nauwelijks mee in wat er gaande is bij deze personen in deze wereld. Ook de namen van de andere bendeleden passeren te snel de revue, waardoor ik onvoldoende zicht op hen krijg en met behulp van internet inzicht moet krijgen in (leden van) de drie bendegroepen. Mondjes maat worden belangrijke gebeurtenissen zoals de ruzie om de 200 kg cocaine in de haven van Antwerpen; de onthoofding van Nabil Amzieb in de Amsterdamse shishalounge en de dubbele liquidatie in de Staatsliedenbuurt aangetipt, maar het blijft feitelijk, waardoor ik niet op het puntje van mijn stoel terecht kom.

Bij mijn keuze om dit boek te luisteren stuit ik op twee problemen…
De schrijver onderneemt een poging om de bendeleden "een smoel te geven", maar mijn verteller slaat dit over.
De fotokatern wordt wel besproken, maar zonder beeld is dit nietszeggend.

Jongeren zullen aangetrokken kunnen worden door de titel van dit boek en de mythe die er om een bendeoorlog heen hangt, maar wat mij betreft is dit boek ongeschikt voor je lijst. De hoofdpersonen zijn te abstract geschreven en ontwikkelingen zijn nauwelijks te vertalen in een verslag. Los van het feit dat je doorzettingsvermogen moet hebben om alle hoofdstukken door te ploeteren en uiteindelijk nog geen conclusie te kunnen trekken.
Wie op zoek is naar de rol van bendeleider Ridouan Taghi komt bedrogen uit… zijn functioneren en invloed wordt niet behandeld/besproken.

Meer recensies van Natalie