Magisch boek

Natasja (Tazzy) J. 07 januari 2020
Julian Ten Bohmer- De Dinion

De Dinion is een magisch boek, waar alle levenswetten instaan. Een aantal volkeren hebben door middel van dit boek een pact gesloten, om de vrede te bewaren. Deze volkeren zijn: mensen, elfen, dwergen en elcen. Het laatstgenoemde volk is een volk dat je nog niet kent. Origineel gevonden! De wetten van de Dinion mogen ze geen van allen overtreden, want dat moet je bekopen met de dood. Er dreigt een onbekend gevaar en de Dinion moet herschreven worden. Alle vier de volkeren moeten er in toestemmen. Een bont reisgenootschap gaat op een queeste, langs de volkeren om een aantal bijzondere wapens te bemachtigen. Deze hebben ze nodig om (levend) bij de Dinion te kunnen komen.

De elf Finrohn krijgt de leiding over de queeste. Finrohn is een personage dat echt groeit. Je voelt met hem mee en wilt hem helpen. Hij heeft een prachtige zielsverwant. Emerald is een frair. Een geest, een paard. Frairs zijn geestdieren of dierengeesten, het voelt allebei goed. Finrohn put magische kracht en energie, uit dit prachtig omschreven dier. En hij heeft een ijzersterke band met Emerald.

Dit verhaal zit vol met magie, magiërs , boosaardig volk: Astra’s en vreemde bloeddorstige wezens. Veel spanning, actie, bloed, ridders, zwaardgevechten en magische strijd. Het is een goede mix, met een origineel verhaal. Ik keek er ook van op, dat het plot, toch nog weer een verrassende wending neemt…. en ik vraag me af, hoe de personages dat gaan oplossen in het volgende boek. Het is een trilogie namelijk. Ik wil dus echt verder lezen, het einde is best open. Dus ik kijk er naar uit.

Vuurmagie, aardemagie, windmagie, je zult het allemaal tegenkomen in dit boek. Er zijn wel behoorlijk wat personages. Een aantal leer je steeds beter kennen. Anderen blijven nog een beetje op de achtergrond. Dat vind ik persoonlijk wel fijn. Het gaat stap voor stap, niet te snel. Toch zou een namenlijstje, achterin het boek, wel fijn zijn.

De auteur heeft ook een eigen taal bedacht. De vertaling staat er steeds bij. Het klinkt mooi.
Het leest vrij vlot en smaakt echt naar meer. 4****

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.