'Sehnsucht' naar een vervlogen geluk in een gevoelig boek uitgewerkt

Nathalie B1 05 april 2021
In dit boek is de ik-persoon een anoniem gehouden tentoonstellingsmaakster die terugkijkt op het leven van haar net overleden moeder. Toni (Antonia) en Edgar waren jong eind de jaren 60 van de vorige eeuw. Ze raakten verloofd en zijn een tijdlang erg gelukkig met elkaar geweest. Edgar was een zakenman en had een zoontje uit een eerdere relatie dat hij moest onderhouden. Als junior verdiende hij echter niet veel, maar hij kreeg wel de kans om voor zijn firma naar Hong Kong te vertrekken om daar een kantoor proberen op te zetten voor zijn bazen. In die tijd betekende dat best heel wat. Hoewel hij Toni beloofd had haar te laten nakomen en hem te vervoegen, heeft hij die belofte om dat ticket op te sturen nooit ingelost. De verloving sprong af, en beiden gingen alleen verder, ook al heeft Toni haar grote liefde nooit meer gevonden.

Met tederheid en begrip kijkt de ik-figuur terug op dit liefdesverhaal. De vertelster schrijft met ‘Sehnsucht’, nostalgie, over de periode waarin haar moeder het geluk mocht kennen en dat nooit is teruggekomen. Nu wil ze op bezoek bij Edgar die na lange tijd terug naar Duitsland is gekomen en niet te ver van haar af woont. Ook het thema van het ouder worden is mooi uitgewerkt. Een aanrader!

Meer recensies van Nathalie B1