Vlot te lezen korte schriftelijke neerslag van Rudi Vranckx' zomerreportage van 2020

Nathalie B1 16 december 2020
Een boek van volgens mij een van de beste reporters van de VRT, Rudi Vranckx. Zijn expertise ligt in het nabije en het Midden-Oosten, en op de thema's oorlog & veiligheid, moslimterrorisme, vluchtelingen, enz. maar zo ver kon hij niet reizen dit jaar.

Hij maakte dan maar een reportagereeks over wat de coronacrisis doet met Europa dit jaar, Een zomer als geen andere. Hiervoor reisde hij met een camper samen met zijn productiebubbel door Europa. Van het dorpje Schengen tussen Luxemburg, Duitsland en Frankrijk ingeprangd via het oosten van Europa tot in het zuiden naar een andere grote liefde waar hij dikwijls vertoeft: Italië. Hij had het minder over de onmiddellijke gevolgen van de coronacrisis en wilde het meer hebben over wat dit op (middel-)lange termijn betekent voor Europa en de wereld. O.a. het klimaat, nazisme, de tweede wereldoorlog en het massatoerisme kwamen aan bod. Hij interviewde grote namen zoals de Nederlandse auteur Ilja Leonard Pfeijffer.

De reportagereeks is niet zo lang, slechts drie afleveringen, en eigenlijk herken je veel zoniet eigenlijk alles uit de reeks als je het boek, dat ook best kort is, erna pas leest.

Meer recensies van Nathalie B1