Heel beklemmende maar prachtige graphic novels

Nathalie B1 10 januari 2021
Boek 2 en 3 van dit jaar: de twee graphic novel-delen van Manu Larcenet (bij Dargaud Editions) uit 2017, De Anderer en De Stilte, gebaseerd op de roman Het verslag van Brodeck van Philippe Claudel.

Deze graphic novels zijn indrukwekkend geworden, volledig in zwart-wit, en tevens door de summiere tekst die ervoor werd gebruikt, nog veel beklemmender geworden dan de roman op zich al was.

De gezichten van de personages en de vele inwoners van het dorp zijn onheilspellend en diep gegroefd. De karakters van de personages komen je van de bladzijden tegemoet.
Soms is er wel weinig detail in te vinden in de tekeningen en moet je weleens heel goed kijken om te zien wat er allemaal te bekijken valt.

Het valt ook te betwijfelen of je het verhaal door die beknopte tekst helemaal zou begrijpen zonder vooraf de roman te hebben gelezen. Ik raad dit niet aan, en heb daar nogal een hard hoofd in. Ik legde de graphic novels met een unheimlich* gevoel terug weg, maar ben wel blij dat ik ze uiteindelijk kon lezen. *beklemmend, onbehaaglijk, griezelig, onheilspellend

Meer recensies van Nathalie B1