Emotionele naar de keel grijpende novelle.

Nathalie B1 03 juli 2023
Hoewel dit een mooi geschreven novelle is en ik al zijn eerder verschenen boeken las, deed ik wat te lang over deze nieuwe Max Porter, deels door concentratieproblemen, deels door de taal waar je bij deze schrijver altijd even moet 'in komen'.

Shy is een getroebleerde tiener die ongezien een paar vreemde uren buiten zijn tehuis voor uit huis geplaatste jongeren beleeft samen met de stemmen in zijn hoofd. De harde taal die gebruikt wordt, verbloemt zijn zware gedachten niet over alles wat hij al heeft uitgehaald bij zijn ouders, zijn schoolmaten, zijn leerkrachten, mensen die hem na staan en toch proberen te helpen. Hij voelt schuld, woede, het donker en dit alles gekruid met een flinke dosis verbeelding in zich stromen.

Porter slaagt er weer in om alles zo juist weer te geven - nu het leven van een tiener met een zware jeugd - op zo'n manier dat er zovele emoties door zijn verhaal naar boven komen. Aanrader, ook om deze novelle nog eens te herlezen in één flow in plaats van in de loop van enkele weken. Lees dit toch maar in de originele taal!

Meer recensies van Nathalie B1