Spannend met een onverwacht eind.

nick 29 juni 2021
Allereerst mijn dank aan Uitgeverij De Fontein dat ik dit boek mocht vooruitlezen.
Mina is stewardess en is van dienst op vlucht 79, een 20 uur durende reis naar Sydney. De eerste keer dat een vliegtuig non-stop vliegt van Londen naar Sydney. Er zijn een aantal testvluchten aan vooraf gegaan en alles leek in orde. Dat is het ook, met het vliegtuig dan, de passagiers dat is een ander verhaal.
Als Mina tijdens deze vlucht een briefje vindt met de melding dat als ze haar dochter wil redden ze de instructies van de kapers moet opvolgen zijn we vertrokken voor een heel spannende reis zowel letterlijk als figuurlijk.
We volgen Mina op haar vlucht en leren ondertussen ook haar familie kennen. Mina is gehuwd met Adam, een politieman die een probleem heeft waarvan Mina niet op de hoogte is en hen in een hachelijke situatie brengt. Samen hebben ze een dochter Sophia die ook een zorgenkindje blijkt te zijn. En alsof dat nog niet genoeg is wordt haar vlucht nog eens gekaapt. Een mooie inhoud voor een spannend verhaal.
Doorheen het boek leren we Mina en haar gezin beter kennen. De beweegredenen voor hun moeilijke relatie, de achtergrond van Mina en haar dochter. Die flashbacks geven ons onder meer inzicht in de verhoudingen binnen het gezin. Ook voor de kapers is dit het geval.
Het boek is makkelijk te lezen en te volgen omdat de auteur gebruik maakt van korte hoofdstukken. In deze hoofdstukken leren we de verschillende personages kennen. Maken we kennis met de beweegredenen van hun acties, hun achtergrond, hun overdenkingen. Hoewel het verhaal zich afspeelt binnen de beperkte ruimte van een vliegtuig is er aan spanning en actie geen gebrek. We wisselen af tussen het vliegtuig en het huis van Mina dat zeker even belangrijk is in het verhaal. We tellen letterlijk de uren af tot de landing of het naderend onheil. Zal Mina haar taak volbrengen, wordt er aan de kapers hun eisen voldaan, komt alles in orde met Sophia en wat hoe loopt het dan af tussen Mina en Adam?
Het verhaal is zowel boeiend als spannend, geloofwaardig en levensecht. Hoewel ik op een bepaald moment dacht dat ik de dader kende kwam er dat ongelooflijk eind. Dat had ik echt niet zien aankomen, wat een verrassing!
Ik heb dit boek zeker met plezier gelezen. Het was spannend tot op het eind. De afwisseling tussen de personages, het vliegtuig en het huis, de bezorgheden van Mina, Adam, Sophia, de passagiers, de kapers….Eenmaal je begint te lezen is het niet meer weg te leggen. Ik heb het dan ook op enkele uren uitgelezen.
Als je zin hebt in een spannend, geloofwaardig verhaal met een totaal onverwacht eind dan moet je zeker dit boek lezen. Ik kan het je alleszins aanraden!!

Meer recensies van nick