Droomwereld

Nicole Vrielink 15 oktober 2020
April is geboren als half Sirene en half Ripper. Van haar vriendengroep zijn er slechts een paar die dit van haar weten. Veel doet ze dan ook niet met haar gaven, totdat ze per ongeluk een dode wekt tijdens haar werk in een funerarium.

De gewekte dode brengt haar op een pad van waar ze van de ene verbazing in de andere strijd valt. Haar thuiswereld Terr blijkt in gevaar en dit kan ze niet zomaar laten gebeuren. April wil helpen maar kan zij dit ook? En wat betekend dit dan voor haar zelf?

“Met macht komt verantwoordelijkheid” (p.206)

Kijkend naar de cover valt de met sluiers bedekte wereld direct op. Enerzijds zien we een mooi bloemenveld, maar in het silhouet van het meisje vallen ook de kapotte gebouwen nogal op. De dromerige sfeer met de gouden letters maakt de cover erg aantrekkelijk. Duidelijk is dat er erg veel zorg is besteed aan de cover, maar ook het binnenwerk is voorzien van prachtige details.

In het verhaal zitten vele fantasierijke wezens waarvan enkele een sprankelende rol in het verhaal hebben gekregen. Voor de fantasy-kenners zijn de wezens wellicht al wel bekend, maar toch worden ze mooi gebruikt in ‘Als doden dromen’. April is het hoofdpersonage in het boek waarvan we helaas niet veel te weten krijgen over “hiervoor”. Ik was graag meer in haar als persoon getrokken. Wel is te zien wat voor een doortastende jonge vrouw ze is, die strijd voor het goede terwijl ze zelf ook in strijd is met zichzelf.

‘Als doden dromen’ heeft een fijn tempo in een redelijk korte vertelde tijd. Er is sprake van een mooie opbouw richting de strijd. De korte hoofdstukken maken dat het prettig snel te lezen is, al zal er door de aantrekkingskracht vrijwel altijd meer dan één hoofdstuk gelezen worden. Het boek heeft een einde wat openingen geeft voor een vervolg, deel 2 van de dodenreeks, maar toch is dit ook een mooi op zichzelf staand afgerond verhaal.
Het verhaal is zeker origineel, veelzijdig en erg sterk in het gebruik van het fantasy genre gemengd met spirituele elementen. Meestal was de spanningsboog erg mooi opgebouwd maar soms liep deze toch ook wat af of werd deze juist net iets te lang gerekt.

Mel Hartman schrijft toegankelijk op een prettige toon. Ze is in staat de wereld zodanig écht te maken waardoor je er als lezer ingezogen wordt en je alles erg levendig voor kunt stellen. Het gebruik van spirituele elementen werkt versterkend voor dit verhaal, waarbij lucide dromen een basis vormen voor ‘Als doden dromen’. Door het boek heen is te merken dat Hartman zeker wel thuis is in de spirituele wereld, of dat zij zich daarin goed geïnformeerd heeft.
Het boek is wat betreft schrijfwijze te vergelijken met een YA, maar om daar volledig voor door te kunnen gaan is het wellicht een enkele keer toch iets te seksueel.

Als doden dromen is het eerste deel uit de dodenreeks. In het voorjaar van 2021 kunnen we het tweede deel verwachten.

‘Als doden dromen’ valt zeker aan te bevelen aan liefhebbers van YA en fantasy. Wel had ik het idee dat dit pas een voorproefje is van wat de schrijfster van plan is met de reeks, en dat het “finalegevoel” dus nog moet komen.

Net aan 4 sterren.

Meer recensies van Nicole Vrielink