Praktisch geluk

Nicole Vrielink 29 september 2019
Met een giraffe prijkend op de cover weet Willem van der Does wel direct mijn aandacht te trekken. Dat deze giraffe verder geen rol heeft in het verhaal doet er eigenlijk niet eens toe.

De flaptekst leert ons dat dit boek is bedoeld “voor mensen die vinden dat er nog iets aan henzelf of aan iemand anders te verbeteren valt”. Maar is dit niet altijd het geval? Niemand is immers perfect, toch?
In “Geluk is ook niet alles” wordt er dan ook niet gestreefd naar perfectie, maar wel naar positieve gedragsveranderingen die een bijdrage kunnen leveren aan een hoger geluksgevoel. Dit streven wordt zeker gehaald doordat de lezer een ander perspectief geboden wordt en zo over veel zaken anders en dieper na kan denken.

Willem van der Does is met zijn boek sterk in zijn praktische benadering. Zeker vanaf hoofdstuk 4, waarin een vraag/antwoord stijl gehanteerd wordt, komt van der Does met vooral praktische oplossingen danwel perspectieven. Dit doet hij met een onderverdeling in thematiek, waardoor “Geluk is ook niet alles” ook nog eens als een compleet naslagwerk beschouwd kan worden. Maar omdat de rode draad naar het einde toe voor de lezer hier en daar wel wat voorspelbaar wordt kan het ook als iets overcompleet beschouwd worden.
“Geluk is ook niet alles” wordt aan de lezer gebracht op een zeer toegankelijke wijze, echter zonder te versimpelen. Sterk en trefzeker in zijn bewoordingen weet van der Does diezelfde sfeer over te brengen op de lezer en hiermee dus ook als zodanig te motiveren. Zijn schrijfstijl is zeker to the point, maar wel met vleugjes sarcasme. Toch is zijn helpende toon leidend. Bijzonder aan dit boek zijn de bijgevoegde tekeningen van Peter van Straaten welke zich perfect lijken te lenen voor hetgeen van der Does beschrijft.
De onderwerpen worden op een duidelijke en uiterst overzichtelijke manier gepresenteerd aan de lezer, waardoor het ook prettig zal zijn om op een later moment nog een klein stukje tekst erbij te pakken.

In het eerste hoofdstuk legt van der Does meer de nadruk op de feitelijke achtergrond van “geluk” en aanverwanten. Dit uit zich met name in vele statistieken en andere onderzoeksgegevens. Prettig als inleiding al was het bij elkaar wel wat veel. Mede hierdoor leest dit boek wat trager in dit eerste hoofdstuk.
In het tweede en derde hoofdstuk krijgt de lezer meer (achtergrond-)informatie over respectievelijk gedrag aanleren en gedrag afleren. Wat mij betreft de hoofdstukken waarin de fundering voor de gewenste gedragsverandering gelegd wordt. Ook in deze hoofdstukken weet van der Does duidelijke taal te spreken met een motiverende zelfverzekerdheid.
Zoals al eerder vermeld zijn de daaropvolgende hoofdstukken vooral op praktische toepassing gericht. Meerdere situatieschetsen geven goed weer hoe de daarvoor beschreven informatie in de praktijk gebracht kan worden.
Wat er wellicht nog ontbrak was een soort afsluitend hoofdstuk, daar het nu enigszins abrupt ten einde kwam. Dit afsluitende hoofdstuk had wat meer diepgang mogen bieden als vervolg op het praktische deel van de hoofdstukken ervoor.

Willem van der Does is hoogleraar klinische psychologie in Leiden en heeft inmiddels meerdere boeken op zijn naam staan. Daarnaast schrijft hij op zijn website www.dousa.nl

Ik heb erg genoten van dit boek en vermoed dat ik het er zo nu en dan nog wel eens bij zal pakken om een stukje nog een keer te lezen. De manier waarop het verteld wordt is zeker pakkend en het boek biedt verschillende eyeopeners. Van mij krijgt Willem van der Does met zijn “Geluk is ook niet alles” een mooie score van 4 sterren.

Meer recensies van Nicole Vrielink