Exclusieve liefde inclusief gedeelde lusten

Nicole Vrielink 02 juli 2019
Mark en Nora zijn een mooi en liefdevol stel, die in vol vertrouwen zijn met elkaar. Wanneer Nora, bij wijze van een soort weddenschap, tijdens het stappen met een vrouw zoent, wekt dit bij beide vragen op. Wat als ze meegegaan was naar hun huis? Wat hadden ze dan oké gevonden en wat niet? Waar liggen hun grenzen?

“ Mark, fluistert ze, ik hou heel veel van jou, en jij bent voor mij de enige met wie ik mijn liefde deel. Maar de lusten wil ik, samen met jou, af en toe wel met anderen delen.” (p 41)

Samen gaan ze het avontuur aan in hun nieuwgeboren open relatie, waarin ze een parenclub ontdekken, vriendschap sluiten via swinging en erotische feesten bezoeken. Alles gebeurt in liefde voor elkaar met respect hoog in het vaandel waarbij goede communicatie essentieel blijkt.

Maar dan is daar Emma. Net iets meer dan in eerste instantie de bedoeling was, raakt zij zowel het gevoel van Mark als van Nora. Past zij ook binnen hun relatie?

In dit erotische avontuur maken we kennis met Mark en Nora. Ze verschillen aardig van leeftijd maar lijken daar zelf weinig mee te doen. Hun stabiele relatie is pril maar volwassen en al snel hebben ze alles goed voor elkaar. Beide zijn ze open minded en vooruitstrevend als het om de liefde gaat. Hen leer je aardig goed kennen met name doordat de communicatie zowel tussen hen, als met de bijrollen, een belangrijke rol heeft. Ze zijn beide net zo gewoon “als jij en ik” terwijl ze toch iets “uitzonderlijks” lijken mee te maken. Doordat ze in eerste instantie zo gewoon zijn is dit boek erg toegankelijk.
Hun liefde voor elkaar is hetgeen waar dit boek om draait. Deze is bijzonder mooi neergezet, bijna om jaloers op te worden. Echter is daarvan de valkuil dat ze soms ook zodanig gemaakt overkomen en daarbij dan weer een beetje geloofwaardigheid verliezen.
Bijrollen zijn met name weggelegd voor hun seksuele contacten, de een meer dan de ander. Hun doel is voornamelijk het vorm geven aan de open relatie van Mark en Nora. De rol van Emma gaat hierin iets verder, maar ook door haar “leren” Mark en Nora over hun relatie.

Izzy haar schrijfstijl is toegankelijk, waardoor het haar is gelukt om over een dergelijk taboe een vlotte pageturner zonder vooroordeel te schrijven. Soms is ze wat beperkt in haar woordkeus, maar wanneer je als schrijver in dit genre niet cliché of ordinair over wilt komen, dan wil dit daarvan al snel het gevolg zijn. Opvallend is met hoeveel (wederzijds) respect zij dit verhaal weet te brengen.
Het seksuele weet Izzy, ondanks beperkte woordkeus, toch erg mooi en inlevend te verwoorden. Soms meer visueel, en soms wat meer op gevoel, maar altijd respectvol en sexy zonder ordinair te zijn. In de beginfase van de open relatie van Mark en Nora weet Izzy ook erg goed een licht nerveuse sfeer vol van verwachting en nieuwsgierigheid neer te zetten.

Voor de lezer is het erg bijzonder om als het ware te mogen “meelopen” met de ontdekkingstocht van Mark en Nora. Door de toegankelijkheid en de verder zo normale karakters van Mark en Nora, kan de lezer echt meegevoerd worden in hun belevenissen. Vlak voordat Emma echt een rol kreeg viel het wel net iets te lang wat stil in het verhaal.
Het is daarnaast erg origineel om zodanig specifiek hierover te schrijven. In open relaties ligt al snel de nadruk op (platte) seks, maar in Hoogspanning wordt dit met respect en liefde beschreven. Hoewel het waarschijnlijk vaker voorkomt dan gedacht, is het hele onderwerp open relaties toch ook nog vaak een taboe waarover men niet, of moeilijk, spreekt. Daarom is het belangrijk dat dit boek dit taboe op een juiste manier weet te doorbreken.

Naast de al genoemde kleine puntjes van kritiek moet gezegd worden dat de cover van het boek niet spreekt voor het eigenlijke verhaal. Don’t judge a book by its cover, in ieder geval niet in dit geval. De kleuren zijn fel en de afbeelding is niet heel duidelijk. Op de rug van het boek zien we dat het dus blijkbaar om de monden van zoenende vrouwen gaat. Ook wat een mooie ondertitel had kunnen worden is nu een brij van termen uit de wereld van open relaties geworden. Voor beide geldt: gemiste kans! Want ik weet zeker dat een stijlvollere cover met ondertitel meer passend was geweest bij de stijl van het verhaal van Mark en Nora en dat het dan ook meer had gesproken tot de lezer.
Een laatste kritische noot betreft de wat slordige eindcontrole/editing van de tekst. Een taalnazi zal ik mezelf niet noemen, zeker omdat ik weet dat mijn teksten ook niet foutloos zijn. Echter in dit verhaal viel het me wel een paar keer op en dat is jammer.

Groningse Izzy van der horst is een 30-something lerares van wie dit haar debuut is. Volgens haar website is het niet autobiografisch, maar wel gebaseerd op waar gebeurde feiten uit haar leven. Dit geeft een lichte frons, omdat het verschil tussen deze twee uitspraken niet echt te vinden is. Waarschijnlijk is deels autobiografisch hetgeen ze bedoelde. Gelukkig is het wel vanuit haar hart geschreven.
Met Hoogspanning wil Izzy ook een boodschap aan de lezer meegeven, namelijk dat polyamorie een prettige en waardevolle toevoeging kan zijn binnen een goede relatie.

En dan het einde van het boek! Met een zucht sloeg ik de laatste pagina om.

“Want liefde is ook loslaten” (p 336)

Hoogspanning heeft wat mij betreft maar een paar (kleine) kritische noten. Desalniettemin zeker een aanrader.
4 Mooie sterren heeft Izzy van der Horst hiermee verdient!

Update september 2019: De auteur heeft ervoor gekozen om het boek professioneel te laten corrigeren. Daarnaast heeft ze ook de cover aangepast. De nieuwe hoogspanning is hierdoor nog beter !

Meer recensies van Nicole Vrielink