Thuis retreat met Noorse psychologe

Nicole Vrielink 15 december 2019
Inner Spark valt al op met de cover welke door de mooie, zachte kleuren en de vriendelijke “sparkles” erg aantrekkelijk is. Het boek wordt in de markt gezet als mindstyle-gids welke zich richt op vrouwen in hun zogeheten “tropenjaren”. Door woordgebruik en flap verwachtte ik een zacht boek, dat middels verschillende tips en adviezen verlichting zou bieden wanneer drukte het leven overspoelen zou.

Al vrij snel verteld Vikjord je haar doel voor het boek, namelijk het (her)ontdekken van je inner spark en het doorbreken van je eventuele emotionele problemen. Dit zijn echter langdurige processen, maar ondanks dat weet ze zeker voor meer begrip te zorgen. Hierdoor alleen al ontstaat er meer ruimte voor mededogen.

“Inner Spark is wie je in essentie bent. Het is een toestand van welzijn die je zelf hebt gecreëerd, doordat je het meer van innerlijke duisternis in jezelf moedig bent overgestoken.” (p72)

Inner Spark is erg sterk opgebouwd met veel (wetenschappelijke) informatie welke zeer betrouwbaar aan de lezer wordt gebracht. Het boek bestaat uit drie delen, en deze delen worden kundig met elkaar verbonden door te herhalen indien nodig en er verder over uit te wijden. De oefeningen tussendoor zijn passend bij de tekst en nuttig voor je persoonlijke verdieping en toepasbaarheid van hetgeen wat daarvoor gelezen is.
Al lezend kan een gevoel dat je een studieboek aan het lezen bent verwacht worden. Vikjord deelt in Inner Spark echt al haar kennis die ze in haar werk en haar leven heeft verkregen waardoor het erg leerzaam is.

Vaak wil je vechten tegen onrustige gevoelens, gedachtes en emoties. Dankzij Inner Spark leer je deze juist beter te omarmen. In haar eigen stijl weet Vikjord verschillende lagen af te pellen zodat je tot de diepere lagen bij jezelf, en bij je inner spark kan komen.
Iets minder sterk aan Inner Spark is dat het soms wel erg klinisch geschreven is. Enige kennis van, of interesse in psychologie kan zeker goed uitpakken aangezien het anders mogelijk als wat zwaar ervaren zou kunnen worden. Door de uitvoerige bespreking ontkomt de lezer zo nu en dan ook niet aan het gevoel een langdradige tekst te lezen. Ook het bladeren om bij de zogeheten “recepten” te komen had anders gekund.
Maar wat ik persoonlijk erg jammer vind, is dat dit boek voor vrouwen in de markt wordt gezet, terwijl ook mannen hier zeker wat aan zouden kunnen hebben. Dat deze doelgroep zo voorbij gegaan wordt vind ik spijtig.

Vikjord haar schrijfstijl is wetenschappelijk informatief, soms zelfs klinisch. Dit kan een wat afstandelijk gevoel teweeg brengen, maar tegelijkertijd stelt het ook gerust. Ze weet duidelijk waar ze het over heeft en weet dit gevoel van kunde en betrouwbaarheid ook over te brengen.
Wanneer de flap en de “recepten” echter vergeleken worden met de rest van de tekst, dan lijkt het haast alsof dit met een heel andere intentie is geschreven. Zowel de schrijfstijl als het niveau verschilt tussen de tekst zelf en de combinatie flaptekst en “recepten”; de schrijfstijl en het niveau van de flap en de “recepten” zijn een stuk toegankelijker en gemoedelijker.

“Wie met inzicht naar een alledaagse situatie kan kijken, vindt een parel tussen al het vuilnis.” (p206)

Over het algemeen is Inner Spark minder luchtig dan dat je misschien op het eerste oog zou vermoeden. Toch is het een boek wat ik aan veel mensen aan zou kunnen raden. 3,5 Ster.

Meer recensies van Nicole Vrielink