Aangrijpend verhaal!

NielsPlokhooij 05 augustus 2023
‘t Hooge Nest van Roxanne van Iperen omschrijft hoe Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog steeds meer werden benadeeld. Het begint met een meldplicht voor Joden en het eindigt bij het wegnemen van de laatste levensenergie. Ik vind het knap hoe de schrijfster in haar verhaal elke stap achteruit omschrijft. Ook omschrijft ze historische feiten, zoals operatie Barbarossa en de opbouw van verschillende concentratiekampen, wat het een leerzame leeservaring maakt.

Het verhaal zelf gaat over twee Joodse zussen, Janny en Lien, die steeds meer te maken krijgen met de opkomende jodenhaat. Uiteindelijk zijn ze gedwongen om onder te duiken. Wat dit verhaal bijzonder maakt, is dat de zussen er alles aan deden om andere gelijkgestemden te helpen. Ze probeerden zo veel mogelijk mensen te helpen, terwijl dit constant risico’s bracht voor henzelf en hun families. Het constante verlies van levens in dit boek laat je meermaals slikken en laat zien hoe barbaars het eraan toeging.

Tijdens het lezen werd de informatie mij soms wel te veel. Vooral in het begin kwam ik moeilijk in het verhaal. Ik wilde het verhaal doorlezen en was niet geïnteresseerd in een uitgebreide omschrijving van de omgeving en de vele extra details. Ook kwamen er soms zoveel namen voor, dat ik niet meer precies wist wie wie was. Het alwetende verteller perspectief zorgde ervoor dat ik mij minder goed kon inleven in de gedachten en gevoelens van de personages.

Concluderend geef ik het boek vier sterren. Het is een heftig waargebeurd verhaal wat je zal aangrijpen als je door de vele details kan lezen. De historische feiten geven het boek zijn kracht.

Meer recensies van NielsPlokhooij