Klein orkest, veel geluid

Niko Kerssens 21 juli 2022
Nieuweling is een bijna dystopisch verhaal, waarin twee werelden de natuur( het paradijs) in de vorm van een dorpje met oude mensen en een jonge vrouw tegenover de stad met zijn drukte. en onrust. Daartussen ligt een gebergte, De Wachters, De Muur en een brug. Symbolischer kan het niet zijn. Simone, de jonge vrouw is teruggekomen naar dit dorp en past zich aan aan de inwoners. Dan komt er een andere jonge vrouw, Eveline in het dorp die de natuur aldaar wil bestuderen. Zij is enthousiast en vol leven. Zij trekt met Simone op. Om het nog raadselachtiger te maken: Alles wordt verteld vanuit Simone..En dan ontstaat mijn eigen interpretatie (die totaal verschilt van de achterflap). Is Eveline een afsplitsing van Simone, is de pestkop Mona een afsplitsing van Simone? Het zou kunnen. . .Dan wordt het ineens een ander verhaal. Ook de mooie vergelijkingen en redeneringen zijn in overdaad aanwezig. Kortom een interessante mooie roman, die vraagt om herlezing.

Meer recensies van Niko Kerssens