Gek van mezelf!

Nina Blom 02 april 2021
Al een tijdje volg ik de vlogs van Alwin Ritstier en kijk ik altijd met veel plezier en bewondering naar zijn video's. De onderwerpen zijn heel divers, toegankelijk en ook op de maatschappij gericht. Het wordt op een openhartige manier, integer maar ook met zo nu en dan fijne humor in beeld gebracht. Mocht je Alwin nog niet volgen dan is dat sowieso een aanrader. Ook onderwerpen die nog in de taboesfeer zitten worden in beeld gebracht. Zoals leven met angst. Op een gegeven moment zag ik zijn documentaire "Zo voelt extreme angst" en daar herkende ik zoveel. Ik vond het zo dapper omdat de film zoveel kwetsbaarheid toonde maar tegelijkertijd vond ik het ook heel krachtig en dapper. Het laat de beleving zien en voelen hoe extreme angst voelt, dat is zelfs invoelbaar voor mensen die geen last van angst hebben, denk ik. Ik heb ook het proces gevolgd waarin de auteur zijn angsten is gaan aanpakken. Prachtig om zijn groeiende ontwikkelingen te zien en volgen. Dat vond ik (ook als rode draad door al zijn video's) zo mooi en inspirerend om te zien. Op een gegeven moment kwam het nieuws naar buiten dat Alwin bezig was met een boek over angst. Meteen was ik enthousiast en wist ik dat dit een zeer waardevol boek zou gaan worden voor velen. Ik heb het besteld en op de dag van publicatie kreeg ik het boek binnen. Wat een prachtig boek, niet alleen het ontwerp van de cover en het binnenwerk, maar ook alle extra's zoals de prachtige kleurenfoto's, het proces en de QR codes waarin je allerlei filmpjes en beeldmateriaal kan zien met daarbij een aantal geweldige muzieklijsten. Dit alles zorgt ook nog eens voor een bijzonder toegankelijke sfeer. Ik heb er lekker lang over gedaan omdat ik ook ter plekke (tussendoor) alle filmpjes bekeken en muziekjes geluisterd heb. Het is (volgens mij) dus niet eng om het boek te lezen maar juist heel prettig, zelfs voor mensen met extreme angst.

Je gaat als lezer al vanaf de eerste bladzijde helemaal mee in het verhaal van Alwin. Het is een bijzonder prettige schrijfstijl, ik zou zelfs zeggen, alsof de auteur zijn verhaal letterlijk vertelt aan jou als lezer. Toegankelijk en zeer persoonlijk. Er zit een mooie opbouw in het boek, iedereen kan het boek lezen maar ik zou het zeker willen aanbevelen voor mensen die last hebben (gehad) van angst,- en paniek. Er zijn ontiegelijk veel mensen die hier mee dealen of mee hebben te maken gehad . Ook is het een absolute aanbeveling voor de mensen die werkzaam zijn in de gezondheidszorg. Niet alleen het persoonlijke verhaal van Alwin wordt verteld maar er worden ook zeer bruikbare en waardevolle tips gegeven. Natuurlijk zijn sommige tips voor ieder persoonlijk weer anders en is het belangrijk om uit te zoeken of deze ook voor jou van toepassing zijn. Zelf vind ik ze heel waardevol en herkende ik mijzelf ook voor een groot deel in de zoektocht om de angsten aan te gaan. Voor de inhoud krijgt dit boek van mij een absolute overtuigende 5 van de 5 sterren maar ook het prachtig ontwerp, de lay-out krijgt van mij een dikke 5 sterren! Het zorgt ervoor dat de leessfeer heel speciaal is door alle filmpjes, beeldmateriaal en muziek.
Ik ben diep onder de indruk!

Liefs Nina

Meer recensies van Nina Blom