Mysterieus en creepy!

nog1bladzijde 24 april 2023
K. R. Alexander is een pseudoniem van Alex R. Kahler. Voordat hij fulltime schrijver werd werkte hij als professioneel circusartiest in Amerika en Schotland. Hij schrijft graag horrorverhalen voor jonge kinderen en ‘Het poppenhuis’ is één van de boeken uit zijn Horrorland serie. Het negende deel in deze serie ‘Het is maar een spel’ verschijnt in juni dit jaar.

“Als ik iets zou horen, wist ik dat er daar buiten een wezen rondsloop. Maar als ik niets zou horen, kon dat twee dingen betekenen: óf er was helemaal nooit een wezen geweest, óf oma Jeannie was een heks… en er zat echt een monster achter ons aan.”

Josie verhuist samen met haar moeder en zusje Anna vanuit Chicago naar het huis van haar oma dat in een dorpje in the middle of nowhere staat. Haar oma heeft hen bij aankomst al meteen gewaarschuwd dat er nooit ramen open mogen als het donker is, ze nooit poppen mee naar binnen mogen nemen en dat ze nooit naar het huis in het bos mogen gaan, maar hun oma is soms verward en ze weten niet of ze dit serieus moeten nemen.

Al vanaf de eerste dag horen ze vreemde geluiden uit het bos komen. Akelig gelach bijvoorbeeld of stemmen die hun namen roepen en ook krijgen ze ’s nachts de meest vreemde dromen over eng uitziende poppen en een creepy huis. Josie heeft daarnaast ook nog eens moeite om nieuwe vrienden op school te maken, niemand lijkt haar te mogen, maar gelukkig ontmoet ze Vanessa die een geschenk uit de hemel lijkt te zijn…

Het verhaal begint eigenlijk meteen al spannend vanaf het begin, zodat je er meteen al goed in zit en door wilt lezen. De meiden weten niet helemaal wat ze aan hun oma hebben die zo nu en dan eigenaardige dingen zegt. Hun moeder neemt het allemaal niet zo serieus dus doen zij het in eerste instantie ook niet, maar hoe verder je in het verhaal komt hoe meer ze gaan twijfelen of oma misschien tóch de waarheid spreekt. Waarom dromen ze beide steeds dezelfde enge dromen en hoe kan het dat er steeds kinderen van hun school verdwijnen? Waar Vanessa eerst heel mysterieus overkomt, leer je haar later in het verhaal steeds beter kennen en kom je achter haar ware motieven. Het verhaal laat genoeg ruimte om over verschillende uitkomsten te fantaseren. Het huis in het bos wordt erg beeldend omschreven, ik zag het al helemaal voor me. Geweldig!

Ik hou van zulke mysterieuze boeken met een duister randje. De cover met de pop is dan ook perfect gekozen, brrr wat een creepy doll! Het verhaal leest snel en in elk hoofdstuk is een dusdanige spanning gecreëerd zodat het opwindend blijft van het begin tot het open einde. Dit boek is voor 10 t/m 14 jarigen bedoelt, die het waarschijnlijk te gek gaan vinden als ze van horror houden, maar heeft zeker genoeg verhaal voor oudere kinderen en volwassenen. Een mooi, niet al te dik boek om een aantal uren lekker in weg te griezelen.

Meer recensies van nog1bladzijde