Verbroken verleden

nog1bladzijde 31 mei 2023
‘Onder het oppervlak van het water speelt zich een heel andere wereld af. Net als bij zovele mensen. Ze zijn van de buitenkant aardig en innemend, maar diep van binnen hebben eerdere gebeurtenissen littekens achtergelaten. Soms barst er eentje open om nog heel lang door te etteren.’

Jorik denkt zijn vriendin Chaja te verrassen met een cruise. Totdat ze hoort dat zijn vrienden ook mee gaan, die ook collega’s van hem zijn, dan loopt haar emmertje flink over. Hun relatie verloopt al aardig stroef en deze zogenaamde vrienden van Jorik moeten haar niet, dat voelt ze aan alles. Ze zijn alleen maar bezig met de laatste mode en hun uiterlijk vertoon, maar vooral ook de zaken op het makelaarskantoor waar ze allemaal behalve Chaja werkzaam zijn. Bij het eerste het beste etentje is het al raak en ontstaat er een knetterende ruzie. Als er dan ook nog doden vallen op het schip, krijgt Chaja het behoorlijk heet onder de voeten want alles wijst er op dat zij het gedaan heeft. Overal waar zij verschijnt gebeuren er akelige dingen, maar gelukkig ontmoet ze een knappe man die haar wil helpen. Of toch niet?

Vanaf de eerste bladzijde neemt Marja je mee in dit spannende verhaal. Er vinden heel wat vervelende incidenten plaats en je blijft je afvragen wie wat heeft gedaan en waarom. Chaja wordt neergezet als een krachtige persoonlijkheid, die een behoorlijke backpack aan narigheid uit haar jeugd meezeult. Wat verbergt ze allemaal en wat is waarheid? De karakters zijn trouwens allemaal sterk geportretteerd, want het zijn stuk voor stuk alles behalve watjes. Het gaat er zo nu en dan knap heftig aan toe. Soms kroop ik wat teveel in de huid van Chaja want ik raakte behoorlijk gefrustreerd door het gedrag van Reaven. Aaargh!

Ik heb het boek als een e-book gelezen. Er wordt een bepaald lettertype gebruikt om het eigenlijke verhaal weer te geven, maar ook weer verschillende lettertypes voor de hoofdpersonen die hun eigen gedachtes hebben. Soms moest ik even een paar zinnen lezen om te kijken over welke persoon het op dat moment ging. Dat was soms iets onduidelijk, maar daar wen je ook wel weer aan.

Door de vele cliffhangers en plottwists blijf je geboeid tot het einde en dat maakt dit een heerlijk leesboek. Gelukkig heb ik deel 2 en 3 ook al klaarliggen, want het eindigde nogal plotseling en mijn systeem is er nog niet klaar voor om Chaja los te laten.

Meer recensies van nog1bladzijde