Relevant boek voor huidige schakers

Norbine 24 september 2022
September 2022, wereldkampioen Magnus Carlsen insinueert dat de 19jarige schaker Hans Niemann voorkennis had over zijn bijzondere opening tijdens een match in de VS. Het verdeelt de hele schaakwereld, want Carlsen kan er geen bewijs voor op tafel leggen.
Voor mij was het de reden Hexum van David Mulder te lezen. In dit boek, dat in 2007 uitkwam, wordt een dergelijk scenario uitgewerkt. In briljante zinnen beschrijft Mulder de jeugd en ontwikkeling van secundant Fee(lix) en zijn grote liefde Morak.
Het gaat over de voorbereidingen door een heel team voor een schaak WK in Nederland, gedurende ruim een maand. Ondertussen lees je flarden van jeugdherinneringen.
Hexum is de naam van het gehucht waar alles begon -en eindigt.
Het is bijzonder om te lezen hoe de, waarschijnlijk goed bedoelde, opvoeding door een redelijk radicale feminist een jongen kan schaden. Fee is nauwelijks zelfstandig geworden en nu hij achter in de dertig is, kan hij beter zichzelf ten gronde richten dan kordate en juiste beslissingen nemen.
Mulder heeft een prachtige schrijfstijl. Zijn vergelijkingen geven humor in de duistere wereld waarin zijn hoofdpersoon is beland.

Meer recensies van Norbine