Zus mist broertje

Norbine 11 december 2022
Toen de wereld brak is een dapper verhaal van de hoogbejaarde Gretel. John Boyne laat de lezer zien hoe het leven van de zus van Bruno uit Boy with the
Striped Pyjama's verder liep na het beëindigen van de tweede Wereldoorlog. Hun vader is opgehangen, hun moeder heeft zich doodgedronken, maar zij moet doorgaan zonder haar broertje. Het verstikt haar, ze kan zijn naam niet uitspreken en haar eigen kinderen mogen zich niet gedragen zoals Bruno deed (genieten van het boek Schateiland en uitgaan op onderzoek ).
Heel knap hoe Boyne de bestseller uit 2006 een vervolg durft te geven. Ook slim, want Hoe de wereld brak laat lezers opnieuw (of voor het eerst) De jongen met de gestreepte pyjama oppakken. Niet voor niets is dat op veel middelbare scholen een verplicht nummer.
Een minpuntje vind ik het snelle wisselen van perspectief. Om de vijf, zes pagina's moet de lezer even schakelen van bijvoorbeeld Australië naar Londen. Dat heeft Boyne niet nodig om een pageturner te maken
; zijn schrijfstijl maakt toch wel dat je wilt doorlezen.

Meer recensies van Norbine