Spannende jeugdthriller

Noui 10 mei 2020
Voor Thrillerlezers mochten mijn dochter van 9 en ik “Het verlaten huis” lezen. Voor mijn dochter haar eerste kennismaking met een echte thriller, want dat is dit boek heus. De spannendste stukken mocht ik dan ook voorlezen…..
In dit spannende jeugdboek krijgen Meike en haar zusje Elisabeth plotseling nieuwe buren, in het huis waaruit Quinten en zijn vader plotsklaps waren vertrokken. De kinderen van beide gezinnen raken al snel bevriend, net als beide moeders. Op een stormachtige avond zijn Meike en Elisabeth samen met de buurkinderen Sem, Milo, Leon en Femke in het opnieuw bewoonde huis, in afwachting van hun oppas. Wat voor de kinderen begint als een leuke avond omdat de oppas niet lijkt te komen, slaat echter al snel om. Een onoplosbare stroomstoring en een huis dat op zijn grondvesten begint te schudden zijn de aankondiging van een erg spannend avontuur, waarin de tijd ongrijpbaar is en schaduwen en een grote kist een angstaanjagende hoofdrol spelen.
Het Verlaten Huis was onze eerste kennismaking met Kraaidorp en zijn inwoners, ook al is het boek het tweede deel in de serie. Het boek is goed als losstaand boek te lezen. Het heeft ons nieuwsgierig gemaakt naar het eerste deel, we misten echter geen informatie uit “De duistere school” om “Het verlaten huis” met veel thrillerplezier te kunnen lezen.
De ontknoping is goed uitgewerkt en niet voorspelbaar, sluit het verhaal goed af maar laat meteen ook opening voor een vervolg.
Het boek sleurt je mee met de belevenissen en dilemma’s van de kinderen in het verlaten huis, stelt je voor raadsels en gunt je gelukkig ook af en toe rust middels een rustiger hoofdstukje. De relatief korte hoofdstukken maken het boek ook een prima voorlees- of samenleesboek. Het jeugdboek is voor de echte thrillerliefhebbers, want de spanning loopt hoog op.
De personages zijn zeer goed uitgewerkt. De reacties van de kinderen zijn reëel, leeftijdsadequaat en echt. Ze hebben allemaal hun eigen specifieke karakter, wat in hun acties ook goed weerspiegelt. Het maakt dat ze je echt raken en een plekje in je hart veroveren, ieder op hun eigen manier.

We kijken uit naar de volgende belevenissen van de jonge bewoners van Kraaidorp.

Meer recensies van Noui