Om niet meer weg te leggen

Noui 25 oktober 2020
Ik las dit jeugdboekendebuut van Lara Reims samen met mijn 9-jarige dochter.
Levy is een meisje uit de laatste klas van de lagere school, waarin veel leeftijdgenootjes (maar ook volwassenen) iets zullen herkennen. Ze is snel afgeleid, in haar hoofd is het druk, waardoor ze op school fouten maakt en gepest wordt. Haar ouders zijn gescheiden en beiden druk met hun werk, en Levy wil ze niet met nog meer problemen belasten. Zelfs wanneer ze in het ziekenhuis belandt, zijn haar ouders meer met zichzelf bezig dan met haar, en komen ze er niet achter wat er is gebeurd.

Maar Levy heeft nog een geheim. Een geheimzinnig wit doosje, waarover ze op een ochtend struikelde. Ze heeft het in haar broekzak, en vertrouwt het alleen Robin toe, haar enige vriend.
Samen gaan ze op zoek naar de herkomst van het bijzondere doosje. Het wordt een spannende zoektocht, zeker wanneer Levy plotseling een raar bericht op de computer van haar vader ontvangt, een gek sms’je op haar telefoon, en iemand hen lijkt te kunnen zien en hun gedachten te kunnen lezen….. Is het doosje wel veilig, of zit er iemand achter die het niet goed met hen voor heeft en zijn ze in gevaar?

Zonder met een belerende vinger te wijzen, kaart Lara Reims tijdens de zoektocht van Levy en Robin digitale dilemma’s aan. Van wie zijn de berichten, worden ze gehackt? Wie vertrouw je? En hoe ver gaat dat vertrouwen?

De achterflaptekst vat samen:
‘Een verhaal over jong zijn in een veranderende wereld, over pesten, ouders, schuld en vriendschap.’

Vanuit deze basiselementen heeft Levy haar zicht op zichzelf en de wereld gevormd, en van daaruit reageert ze.
Echter, de boventoon in het verhaal wordt gevoerd door de uitdagingen, mogelijkheden en bedreigingen die de moderne digitale ontwikkelingen vormen voor een 12-jarige, en de zelfontplooiing van Levy. Dit resulteert in een meeslepend, realistisch geschreven verhaal, met futuristische elementen die zomaar al zouden kunnen bestaan.

Het boek is zo geschreven dat elk hoofdstuk afsluit met een cliffhanger, waardoor je het liefst aan één stuk door wilt lezen. De 27 genummerde en betitelde hoofdstukken vormen het eigenlijke verhaal van de zoektocht, waarna er een (ongenummerd) afsluitend hoofdstuk volgt, als epiloog.
Hierin blijkt op emotionele wijze de sterke ontwikkeling die Levy gedurende het verhaal doormaakt, en wordt de wens naar een volgend avontuur van Levy en Robin levend gehouden.

Lara Reims debuut als jeugdboekenauteur geeft blijk van oprechte interesse in de snel ontwikkelende wereld van de kinderen, de keuzes die zij maken, hun onbevangenheid met nieuwe technologieën en de gevaren waarvan zij zich ten dele bewust zijn. Ze zet met Levy en Robin twee sprekende karakters neer, waarvan we hopelijk nog meer gaan lezen.

Meer recensies van Noui