Eigentijds sprookje in een tweeluik

Noui 10 mei 2020
Titel: Day Dreamer
Auteur: Luna van Roosen
Uitgeverij: HamleyBooks
Publicatiedatum: September 2019
Recensie door: José van Veelen
Waardering: 3,5 punten van de 5 punten

“Dit is mijn verhaal, mijn eigen sprookjesachtige vertelling over een droomprins die verliefd wordt op een draak van een stiefzus.
Een verhaal dat zo verkeerd loopt dat geen enkele pen ter wereld in staat is het te herschrijven.”

De cover van Luna van Roosens debuut trekt me. Het is niet het genre dat ik veel lees, maar deze cover intrigeert. De dame in haar redelijk open jurk en het lettertype dat gekozen is voor de titel, roepen voor mij te zeer romantiek. Het sierlijke traliewerk heeft echter iets mysterieus, zelfs iets bedreigends. De beschrijving “een sprookjesachtig avontuur” in donkere letters, de hierboven geciteerde tekst van de achterflap en de bijna cynisch lijkende verwijzingen naar de klassieke sprookjes maakt me echt nieuwsgierig naar het verhaal.

Als lezer word je meteen in het verhaal getrokken. De schrijfstijl van Luna van Roosen is kleurrijk en gedetailleerd, je ziet de eerste scene, waarin Lora met haar hondje Henri door Lora’s moeder naar het bos worden gebracht, bijna echt gebeuren. Het verhaal begint vlot, en komt in een stroomversnelling als Lora verdwaalt in het bos. Als de avond valt, ziet ze lichtschijnsel van een kasteel, en besluit daar om hulp te vragen. Vanaf het moment dat ze in het kasteel is, verandert het verhaal in een heus eigentijds sprookje, waarbij de auteur leuk gebruik maakt van elementen uit de klassieke sprookjes.

Het kasteel blijkt een groot geheim te bewaren, maar er zijn meerdere mysteries. Luna van Roosen slaagt erin de geloofwaardigheid van het kasteel, zijn knappe heer Bobby en de andere bewoners te bewaren, ondanks het gegeven dat Lora lijkt te zijn vergeten dat ze kwam voor hulp. Zelfs wanneer Lora’s stiefzus Amaryllis plotseling opduikt bij het kasteel, en er gasten uitgenodigd worden voor een bal, roept dit weliswaar wat vragen op, maar het verhaal blijft je in zijn greep houden. Worden de geheimen van het kasteel en zijn bewoners ontrafelt?

Tijdens het lezen waan je je echt op het kasteel, in de tuinen of de stallen. Ook de personages zijn goed uitgewerkt. Er zijn diverse karakters, die zeer geloofwaardig zijn neergezet. Je leeft en voelt met ze mee, ondanks of misschien juist door de setting die zo anders is dan onze eigen realiteit.

Het boek Day Dreamer vormt een tweeluik met het begin 2020 verschenen boek Night Thinker. Het eind van Day Dreamer roept dan ook meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Lezers die niet van open einden houden, raad ik het boek toch zeker aan. Wel adviseer ik dan om het vervolg, Night Thinker, binnen handbereik te hebben wanneer ze Day Dreamer uit hebben. Ze zullen direct verder willen verdwalen in de verhalenwereld van Luna van Roosen.

Meer recensies van Noui