Een echte aanrader

Nreniers 29 augustus 2019
Eerste liefde verteld het verhaal van Charlie Lewis tijdens een alles veranderende zomer. Het is tijdens die zomer dat hij worstelt met zichzelf, jarenlange vriendschappen in vraag gaat stellen en zijn vader in een depressie ziet sukkelen maar het is ook de zomer dat hij Fran Fisher ontmoet. Om dichter bij Fran te komen gaat de introverte Charlie bij een toneelgroep waar ze Romeo en Julia gaan opvoeren. En zo draait de zomer toch anders uit dan Charlie had verwacht.
David werkte als acteur en boekverkoper voordat hij scripts ging schrijven voor tv-series, waaronder het zeer succesvolle Cold Feet. Hij woont in Londen met zijn vrouw en kinderen.
Eerste liefde is geen boek dat je begint te lezen en niet meer kunt wegleggen. Het is een boek dat je opneemt en je geniet van de taal en de echtheid van het verhaal. Ik heb de zinnen zorgvuldig gelezen en hergelezen, en ik heb ervan genoten! Ik zou puur op gevoel kunnen zeggen: voor de liefhebbers van John Green.
Eerste liefde is uiteraard een verhaal over een eerste liefde. Maar niet op een cliché manier. Het beschrijft hoe mooi de liefde kan zijn niet ondanks, maar door alle imperfecties. Het gaat ook over je weg zoeken in het leven, omgaan met familiale problemen en het ontgroeien van vrienden. En al die verschillende thema’s komen samen in een mooi beschreven geheel. Je gaat houden van Charlie en Fran, lachen met bepaalde scenes en je hart vasthouden bij anderen.
Ik heb er best lang over gedaan om het boek te lezen omdat je er echt je aandacht bij moet houden en soms zinnen wel eens moet herlezen, maar dit vind ik niet per se negatief. Het was een zeer mooi boek om te lezen en ik zou zeker meer willen lezen van deze schrijver.

Meer recensies van Nreniers