Nreniers 26 augustus 2019
We kennen allemaal het verhaal van Assepoester. Een beeldschone, jonge vrouw wiens leven moeilijker werd gemaakt door haar kwade stiefmoeder en gemene stiefzusters. Assepoester was het toonbeeld van goed, en de stiefmoeder hét voorbeeld van kwaad. Maar, wat als alles niet zo zwart/wit was? In Er was eens iets anders van Danielle Teller volgen we het levensverhaal van Agnes, de stiefmoeder van Assepoester. We zien haar levensweg, volgen haar gedachten en zien dat er 2 kanten zijn aan elk verhaal.

Er was eens iets anders (All the ever afters) is het veelbelovende debuut van de Canadese Danielle Teller.

Allereerst wil ik het hebben over een overduidelijk voordeel aan dit boek: de cover. Ik zag de cover en wou er meteen meer over weten. De magische cover met als titel: Er was eens iets anders, spreekt meteen aan en maakt dat je het boek wilt vastpakken.

Toen ik daarna las dat het boek het onvertelde verhaal van Assepoesters’ stiefmoeder zou vertellen, was ik meteen overtuigd. Wat een leuk concept! (Ik ben ook helemaal weg van de film Maleficent, daarom waarschijnlijk)

Op de achterkant stond ook: ‘Alles wat je als volwassene leuk vindt aan Harry Potter zit ook in dit boek’. Dit in combinatie met het sprookjesconcept en de magische cover gaf mij wel een beetje een verkeerde leesverwachting. Het verhaal is veel serieuze en formeler geschreven dan ik had verwacht. Iets waar op zich niks mis mee is, maar waardoor ik in het begin iets meer moeite had om in het verhaal te komen.

Het is echt een literair werk over een vrouw die haar eigen leven wilt bepalen maar hier door de tijdsgeest moeilijk de kans toe krijgt. Agnes heeft een moeilijk leven, kent veel tegenslagen en je snapt waarom ze in het bekende sprookje wordt neergezet als boze stiefmoeder.

Het is wel heel leuk om de andere kant van het sprookje te zien in zo een realistische setting. Het boek legt uit waarom het volk denkt dat Assepoesters peetmoeder een fee is of hoe de roddels over de gemene stiefzusters tot stand komen.

Je krijgt sympathie voor de boze stiefmoeder en je sluit de gemene stiefzusters in je hart. Het is een prachtig verhaal over je eigen plaats in de wereld vinden en over de nuances tussen goed en kwaad.

Meer recensies van Nreniers