Inspirerend feel good boek

Nreniers 17 november 2019
Heel veel mensen willen wel eens iets veranderen. Een andere job, het verliezen van gewicht, het beheren van je geld: allemaal uitdagingen waar we gewoontes voor willen veranderen. Alleen is het vaak zo moeilijk om nieuwe gewoontes aan te leren en vol te houden. Waarom is dit zo moeilijk? Waarom zijn we vaak zo streng voor onzelf? Maar nog belangrijker: hoe kunnen we dit op een positieve en blijvende manier doen? Dit en veel meer komt ter sprake in dit inspirerende boek.

Sharoo Izadi is een specialist in gedragsverandering. Zij heeft in de verslavingszorg gewerkt waar ze veel geleerd heeft. Nu heeft ze een privépraktijk en een maandenlange wachtlijst. Maar ze vertelt in dit boek niet alleen vanuit haar profesionele ervaring maar ook vanuit zichzelf als persoon en hoe zij er zelf mee omgaat.

Kill it with kindess sprak me meteen aan door de titel. Het boekt draait om zelfontwikkeling en vooruitgang op een positieve manier. Iedereen kan een ander doel hebben, maar toch het antwoord vinden in dit boek. Het boek zegt je niet: dit moet je doen. Maar de eerste hoofdstukken nodigen je uit om je gedrag te analyseren en het hoe en waarom vast te stellen. Je krijgt veel psychologische inzichten mee en echte verhalen uit de praktijk.

Na dat je voor jezelf echt weet waar je staat, waarom en wat je wilt veranderen geeft het boek handige tools mee om dit te bereiken. Hoofdstuk per hoofdstuk bouwt het op met verschillende oefeningen. Het is dus geen boek dat je een avondje in de zetel uitleest. Het is een boek waar je je tijd voor neemt, de oefeningen maakt en de tijd neemt om te reflecteren.

Ik vind de toon van het boek ook heel belangrijk. Shahroo wijst niet met het vingertje en leest je niet de les. Ze verwijst ook vaak naar zichzelf en dat het oké is dat je niet perfect bent. Je moet ook niet veranderen, maar als je dat wilt en je weet niet hoe is dit boek een fijne ondersteuning. Ik heb het uitgelezen maar ga het ook zeker in mijn kast bewaren om af en toe eens terug op te nemen. Wees aardig voor jezelf en verander de gewoontes waar je vanaf wilt via deze kindness-methode.

Meer recensies van Nreniers