Heftig maar prachtig verhaal

Nreniers 17 juni 2020
De jonge Marie Pauwels geniet van haar leventje in Meenbeek. Het 1944 en alhoewel de oorlog wel duidelijk te voelen is, blijft het leven al bij al redelijk rustig in haar klein dorpje. Eén ondoordachte actie tegenover de Duitsers brengt daar echter verandering in. Een paar op wraak beluste dorpelingen halen de woede van de Duitsers op hun nek en er vindt een razzia plaats als gevolg. Marie en heel wat dorpelingen worden meegenomen. Daar begint een voor Marie een lijdensweg die haar een kant van de mens laat zien die ze nooit voor mogelijk had gehouden.

Marc De Bel hoef ik waarschijnlijk niet te introduceren. Persoonlijk ben ik opgegroeid met zijn verhalen over Blinker, de zusjes Kriegel en de knoedelgekke peppels. Hij schrijft echter ook verhalen voor een iets ouder publiek. Zo las ik zijn boeken: Ule en Epinona een tijdje geleden. Dit zijn historische romans. Ik was dan ook zeer enthousiast om Marie te mogen ontvangen van uitgeverij Van Halewyck.

Er is iets aan zijn schrijfstijl dat ik gewoon nostalgisch vindt. Ik heb zoveel boeken van hem gelezen toen ik jonger was en zijn schrijfstijl voelde meteen heel vertrouwd. Een vlotte, grappige schrijfstijl die voldoende emotie en ernst toewijdt aan dit onderwerp. Ik had het boek niet zo emotioneel zwaar verwacht en het is dus echt wel voor de oudere lezer.

Wat ik geweldig vind aan dit boek zijn de verwijzingen naar de realiteit. De personages hebben echt bestaan en doorheen het boek vind je echte foto’s terug van toen. Het verhaal is ook qua gebeurtenissen gebaseerd op de realiteit. Dit maakt het boek meteen aangrijpender en boeiender naar mijn mening. Ik vond het ook fijn om foto’s te zien van de personages. Op het einde van het boek is er ook een kort stukje over elk personage en wat er nog met hen is gebeurd na het verhaal.

Met het lezen van de achterkant had ik gedacht dat het verhaal ging over leven in bezet België tijdens de oorlog. Maar Marie gaat echt naar een concentratiekamp en de gruwel die beschreven wordt was wel heel aangrijpend. Je ziet hoe Marie sterk probeert te blijven maar soms toch even ten onder gaat aan alles wat ze daar te verduren krijgt. Een verhaal over moed terugvinden wanneer je alle hoop in het goede hebt verloren.

Meer recensies van Nreniers