Russische rozen

Nreniers 17 juni 2020
Eliza, Sofia en Varinka zijn 3 vrouwen die middenin de gevaren van de Eerste Wereldoorlog leven. De Amerikaanse Eliza reist naar Sint-Petersburg om haar beste vriendin Sofia te zien. Sofia is lid van de Russische tsarenfamilie. Eens daar voelt ze de spanningen enorm die in Rusland heersen. Het volk is duidelijk niet opgezet met de adel.
Ze keert terug naar New York waar ze haar hart vasthoudt voor Sofia, die middenin de Russische Revolutie zit. Sofia dreigt alles te verliezen en wanneer ze met haar familie vlucht naar hun verblijf op het platteland huurt ze Varinka in als kindermeisje. Varinka is blij met haar werk bij de adellijke familie en is dol op de jonge Max, de zoon van Sofia.
Varinka’s omgeving zijn de "Roden" (bolsjewieken/communisten) die de macht van de "Witten" (liberalen, mensjewieken, sociaal-revolutionairen en Russische adel) willen omver gooien. Terwijl Sofie moet vluchten voor de Roden, moet Varinka leren (over)leven tijdens hun gewelddadige revolutie. Ondertussen zit Eliza in Amerika en hoort ze niks meer van haar beste vriendin. Zij doet er alles aan om Russische families te helpen die vluchten naar Amerika.
Martha Hall Kelly is een Amerikaanse bestseller auteur en kreeg de inspiratie voor dit boek na het lezen van een artikel van de dochter van Eliza. Het boek is dus fictie maar gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Het is absoluut geen gemakkelijke thematiek, maar wel zeer boeiend. Ik heb af en toe het boek wel moeten wegleggen om een paar zaken op te zoeken en het even te laten bezinken. Er komen ook veel Russische termen in dus het is wel absoluut geen ‘easy read’. Persoonlijk heb ik wel gewoon veel interesse in geschiedenis en vind ik het heerlijk om er op deze manier over te leren.
Door de specifiek termen en de zware thematiek is het een zwaar boek maar ik snap helemaal waarom het een New York Times bestseller is. De levens van deze vrouwen zijn zo boeiend en inspirerend. Je leeft met ze mee en ik heb echt bewondering voor hun moed tijdens die zware tijd. Mijn favoriete personage is toch wel Eliza. Als vrouw tijdens de Eerste Wereldoorlog gaat ze in tegen alle sociale verwachtingen en strijkt ze haar omgeving meermaals tegen de haren om de Russische vluchtelingen te helpen. Ook de vriendschap en loyaliteit tussen haar en Sofia vond ik geweldig om over te lezen.
Het is een culturele klepper die zeker niet voor iedereen is weggelegd. Ik heb er in alle eerlijkheid ook best lang over gedaan om hem uit te krijgen omdat ik af en toe tussendoor een luchtiger boek nodig had. Maar ik vond hem zeker de moeite waard. Inspirerend, boeiend en leerzaam en dit allemaal verweven in een prachtig verhaal.

Meer recensies van Nreniers