Voor verdriet heeft niemand tijd

Nreniers 11 oktober 2020
Liv en Emerald zijn twee 16-jarige meisjes die allebei al een groot verlies hebben geleden. Liv verloor haar vader en Emerald haar zus. Wanneer Liv verhuist om ergens anders een nieuwe start te maken, ontdekken ze dan ook snel dat ze heel wat raakvlakken hebben. Ze vinden troost bij elkaar. Vooral Emerald heeft het nog enorm moeilijk. Hoe kan zij verder leven zonder haar zus? Kan Liv haar uit die donkere put halen waar ze al zo lang in zit?
Monica Haak is een Nederlandse schrijfster. “Voor verdriet heeft niemand tijd” is haar debuut dat eerst onder eigen beheer werd uitgebracht. Later kwam ze dan bij Hamley Books terecht, waar het boek in een nieuw jasje werd gestoken.
Wat een heftig verhaal. Het is een boek over verlies, rouw, zelfverminking en zelfdoding. Maar ook over vriendschap, familie en hoop. Het is boek is heel rechtuit en windt nergens doekjes rond. Dit vond ik wel echt heel intens en ik moest het af en toe eventjes neerleggen.
Verder vind ik het heel sterk van de auteur hoe ze zo een gevoelig onderwerp heeft aangepakt. Het boek gaat over twee 16-jarige meisjes, waardoor ik me soms ergerde aan het gedrag van de personages. Sommige situaties in het boek waren heel serieus en volwassen, maar bij sommige kleinere gebeurtenissen vond ik ze redelijk puberaal. Maar dat paste natuurlijk wel bij het verhaal en maakte de personages geloofwaardiger.
Het boek leest enorm vlot, je vliegt er echt doorheen. Je leeft enorm mee met beide personages die elk met hun moeilijkheden en geheimen zitten. Het boek wisselt ook van perspectief tussen beide personages waardoor het ook leuk is om bepaalde situaties vanuit beide perspectieven te lezen. Dit vond ik absoluut een meerwaarde!
Als dit onderwerp al wat dichter bij jou staat of je bent hier extra gevoelig aan: pas wel op. Het is best expliciet en heftig. Verder vind ik het wel belangrijk om van het onderwerp geen taboe te maken en kan ik zo een boeken enkel toejuichen!
Voor verdriet heeft niemand tijd / Monica Haak / ISBN: 9789463967280 / Uitgeverij: Hamley Books / Adviesprijs: €18,99

Meer recensies van Nreniers