De tocht van de olifant

PascalRingoot 22 mei 2021
Historische roman over hoe rond 1550 een Indische olifant van Lissabon naar Wenen wordt gebracht.
Nadat eerst de militaire hoofdman de tocht organiseert en leidt, volgen we vooral de Indische kornak en in het verhaal wordt de nadruk veelal gelegd op de hiërarchische verhoudingen tussen de deelnemers aan de trektocht, en ook hoe die eenvoudige kornak soms nog het meest gezond verstand vertoont en een klare kijk heeft op de omstandigheden.
Dit wordt beschreven in lange meanderende en ingebedde zinnen, wat het wel eens moeilijker te begrijpen maakt. Een zin meerdere keren lezen is soms wel nodig. Het verhaal beviel mij nog wel, maar de (geëxperimenteerde?) schrijfstijl vond ik niet goed. Waar ik niet van hield was het verkeerd of niet gebruik van hoofdletters, en het verwisselen van komma’s en punten. Dat had niet gemogen. Dus geef ik niet meer dan drie sterren.

Meer recensies van PascalRingoot