Een bijzondere vriendschap

Phil Earl is voor mij een nieuwe schrijver. De titel en voorkant van het boek maakte mij wel erg benieuwd naar dit boek. Het deed mij verlangen naar spanning.
Vanaf de eerste pagina stap je meteen het verhaal in. Joseph komt midden in de Tweede Wereldoorlog aan op een perron in Londen. Daar wordt hij opgehaald door mevrouw F. De vrouw met een dierentuin die zijn oma beloofde voor hem te zorgen. De boze, gefrustreerde Joseph en de onvriendelijke mevrouw F leren elkaar langzaam aan kennen. De dierentuin en de daar aanwezig gorilla Adonis helpen daarbij. Er ontstaat een bijzondere vriendschap tussen hun drieën. Helaas komt het verhaal iets wat plots tot een einde.
De gorilla en de Jongen is een vlot geschreven verhaal. Het heeft een fijn taalgebruik en wat fijn is voor de doelgroep. Helaas vond ik de spanning matig. Het draait meer om geborgenheid en vriendschap met de oorlog als decor. Het is een boek dat jeugd zeker zal aanspreken. Ondanks het feit dat de oorlog op de achtergrond speelt in het verhaal is het zeker een boek om aan te raden als een kind een boek over de tweede wereld oorlog wil lezen. Het is een fijn boek met mooie thema’s als vriendschap, rouw, verdriet.

Meer recensies van Patricia van Waas