Prima om even te lezen tussen een zwaar boek door

Paula Heeger 15 december 2014
Dat de voorkant van een boek je niet aanspreekt betekent niet meteen dat het verhaal je ook niet aanspreekt. Dat ontdekte ik toen ik begon met lezen van Poeslief van Anita Verkerk. Op het eerste gezicht leek het boek me totaal niet leuk door de simpele voorkant, maar het verhaal vond ik beter geschreven dan ik dacht. Het is geen diepgaande literatuur, meer een boek die je leest als je wilt relaxen. Anita Verkerk staat namelijk bekend om boeken die leest als je even wilt ontspannen. Prima om even te lezen tussen een zwaar boek door vind ik, en zo denken er meer mensen over: Anita staat in de top van de meest uitgeleende auteurs. Ook staan drie van haar chicklits/romans in de Ultieme Chicklit Top 50.

Poeslief is een van haar vele romans. Het boek gaat over Rachel (30) die zich op haar dertigste verjaardag helemaal niet zo vrolijk voelt. Ze heeft continu paniekaanvallen en hyperventileert regelmatig. Dat alles komt omdat ze een heftige baan heeft op een school waar ze Spaans geeft aan een klas vol vervelende pubers. Ondanks dat ze op vakantie gaat naar Lanzarote met vriendinnen voelt ze zich daarna nog steeds niet ontspannen. Ze lijkt tegen een burn-out aan te zitten. Gelukkig ontmoet ze Elwin op Lanzarote, samen redden ze zwerfkatten op het eiland. Als de vakantie ten einde is vliegt Rachel weer naar Nederland. Maar, wat moet ze doen? Ontslag nemen of haar vaste baan behouden omdat het goed betaald? Ze kan toch niet zomaar naar Lanzarote bij haar vriendin (en de oma van haar) intrekken voor een tijdje?

Zoals ik al zei: het is geen diepgaande literatuur, maar een chicklit waarmee je je even ontspant. Het is dus een aanrader als je naar zoiets op zoek bent. Het boek is leuk en gemakkelijk geschreven, heel laagdrempelig zodat iedereen het met gemak kan lezen. Rachel is ook een karakter in wie veel mensen zich zullen herkennen, dat helpt volgens mij ook wel mee aan het succes van het boek. Ook de romantiek is leuk om te lezen, het is geen erotische roman zoals bij veel laagdrempelige boeken zou verwachten. Toch vind ik het jammer dat het heel voorspelbaar is en er niet nog meer 'lagen' in het boek zitten die onverwachte wendingen kunnen veroorzaken. Vandaar dat ik dit boek twee sterren geef, iets meer diepgang had het boek een stuk leuker gemaakt en origineler.

Meer recensies van Paula Heeger