stephen king is weer aan het woord in als het bloedt

petra 08 augustus 2020
De voorkant van het boek laat een kat zien met een rat als neus en gelijk heb je weer door dat we met het werk van Stephen King te maken hebben. dit keer in 4 spannende verhalen. voor mijzelf de een net iets spannender dan de ander.

het eerste verhaal: een post mortem telefoongesprek. Dit verhaal gaat over een jonge jongen, genaamd Craig, die voor een krenterige rijke oude man klusjes gaat doen, een beetje zonderlinge man die zijn opa zou kunnen zijn.
Craig leert het mooie van het lezen vanwege het voorlezen aan deze man. Op een moment komt deze man door Craig in aanraking met technologie - de iphone-1 en dan gaan er de gekste dingen zich voordoen. Een echt verhaal zoals Stephen King deze alleen maar met zijn fantasie kan brengen, zoals je gewend bent.

het tweede verhaal: het einde van de wereld. dit is toch wel een zeer bijzonder verhaal wat eigenlijk de laatste momenten van het einde van de wereld laat zien en gaat op een bijzondere manier als verhaal door het boek. Wie is bijvoorbeeld die Chuck die overal opduikt in de beelden waarvan niemand weet wat dit te betekenen heeft. Een vreemd verhaal, over dansen, hoe je het einde beleefd maar zeer zeker ook het voor mij meest vreemde verhaal wat Stephen King ooit geschreven heeft. Je wilt van alles weten, maar toch is het moeilijk te bevatten wat het te betekenen heeft. Is het een echt einde of moet je dit anders invullen. de keus is aan de lezer.

Het derde en langste verhaal: een aanslag op een basisschool, aka als het bloedt. naar de hoofdtitel.
dit is echt een Stephen King op zijn best. Ik raad iedereen wel aan het boek de buitenstaander te lezen al is dit verhaal ook los te lezen natuurlijk maar door zijn vorige boek komt dit verhaal helemaal tot zijn recht en dan is het jammer als je dit verhaal uit hebt. Dit verhaal had voor mij het hele boek mogen worden, zo goed kwam dit 3e verhaal uit zijn pen.

Het vierde verhaal: een deal met de duivel. dit verhaal is echt zoals we hem kennen, duister, verwarrend en zo ongeloofwaardig dat je het geloven gaat. wat als, stel dat etc. heeft de hoofdpersonage echt een deal met de duivel gemaakt of was dit puur en alleen maar zijn verbeelding? zelf zou ik zeggen. leest het verhaal en oordeel zelf.

Meer recensies van petra