Meeslepende en psychologische fietstrip door Frankrijk.

Nick en Emerald (Em) ondernemen een zeer extreme fietstocht door Frankrijk. Beide vrienden zijn op elkaar ingespeeld en hebben maar één woord of één blik nodig om te weten wat er bedoeld wordt.

Nick heeft de fietstrip uitgestippeld en reed vijf dagen solo aan zijn project. Toen sloot zijn vriend Em onverwachts bij hem aan. Nick had een reisgezel en kon zijn hoofd niet meer alleen leegmaken, maar moest nu gevoelens en emoties delen.

De sfeer tussen de vrienden is eerst opperbest, grappig, uitdagend, verhelderend…maar gaandeweg slaat de sfeer om en wordt grimmiger. Nick ziet dat Em iets verzwijgt en wanneer deze in een dronken bui zijn gruwelijke geheim uiteindelijk deelt, legt dit een zware last op beider schouders. Houdt hun vriendschap stand? Meer en meer wordt de spanning tussen beiden ondraaglijk en onhoudbaar.

Wetenschapper en fietsfanaat Koen Paes kon in dit debuut zijn passie voor fysica en zijn liefde voor muziek kwijt. Geregeld krijg je als lezer een leesbaar en bevattelijk wetenschapsweetje op je bord en krijg je titels van liedjes mee van zijn favoriete singer-songwriters zoals John Lennon, Bob Dylan en Nick Drake.

Het is een boek over emoties, over gevoelens, over persoonlijkheid en het doet ons nadenken over ons zijn, over ons bestaan, over ons handelen. Tevens wordt duidelijk dat vriendschap belangrijk is, dat vertrouwen belangrijker is, maar…hoever kun en moet je hierin gaan.

Koen Paes heeft een vlotte, meeslepende en beschrijvende schrijfstijl. Tijdens het lezen van de mooie natuurbeschrijvingen over de bergen, over hun flanken en over de typische Franse dorpjes met hun campings en logementshuizen waan je je soms in een toeristische gids over Frankrijk.

De cover dekt de lading volledig: een fietser die de bergen afdaalt en de titel De afdaling wordt duidelijk naarmate je meer in het verhaal zit. Het is zeker geen boek louter voor fietsliefhebbers, maar het is toegankelijk voor iedereen die houdt van spanning en psychologie.

Dit knappe, meeslepende debuut met een aparte insteek en een verrassende plot waardeer ik graag met 4 sterren.

Meer leuke recensies op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters