Een berenmeisje op zoek naar zichzelf of welke keuzes moet ze maken?

Pierre MG Peeters 20 augustus 2020

Yanka de beer, zo wordt het meisje genoemd dat ooit in een berenhol werd gevonden door Mamotsjka toen ze twee jaar was. Op haar twaalfde hoort ze plots de goudvinken tegen haar praten…of is het verbeelding? Wanneer ze thuis kan praten met haar huisdier huiswezel Muizenval, is de verwarring groot. Daarbovenop veranderen haar benen plots in berenpoten. Hoe kan dit nou, wat is hiervan de bedoeling?

Yanka stelt zich veel vragen en worstelt met haar identiteit: “Wie ben ik eigenlijk, waar kom ik vandaan, …” Op een dag neemt ze een drastisch besluit en loopt ‘s nachts van huis weg en laat haar pleegmoeder Mamotsjka en haar beste vriend Sasja achter. In het Sneeuwbos hoopt ze aanwijzingen en antwoorden te vinden op haar vragen.

Anatoli vertelde haar thuis bij Mamotsjka geregeld fantastische verhalen over het Sneeuwbos, over de bosbewoners en over speciale plekken en gebeurtenissen in het bos. Deze feiten staan mooi opgetekend op een prachtige ‘boskaart’. Yanka tekende deze kaart na, nam ze mee op haar tocht om gemakkelijk haar weg te vinden naar heel erg speciale plekjes en bewoners.
Zal ze de waarheid achterhalen en is dat wat ze wil, of…

Het meisje dat met beren praatte is een uitzonderlijk mooi boek. Het is een meeslepend verhaal met fantastische personages zoals beren, draken, een huis op kippenpoten, prinsessen, kastelen, speciale bomen… Van begin tot einde is het een sprookjesverhaal, waarin bijkomende sprookjes over Yanka’s verleden worden verteld. Deze vertellingen zijn duidelijk herkenbaar door een fijne omranding van elementen uit het Sneeuwbos en geven het boek echt iets surplus!

Het boek is een prachtige hardcoveruitgave met een mooie kleurencover die erg veel elementen blootgeeft over het verhaal en er dus ook volledig op zijn plaats is. Op de binnenbladzijden vinden we een mooi getekende kaart van het Sneeuwbos met Anatoli’s aanduidingen. Binnenin wordt het boek aangevuld met prachtige zwartwit illustraties van de hand van illustrator Kathrin Honesta.

Als lezer sluit je Yanka onmiddellijk in je hart, ze vertedert je, je leeft met haar mee. Je vraagt je mee af of ze wel de juiste beslissingen zal nemen? Het spannende en sfeervolle verhaal heeft je van begin af aan volledig in de ban, het laat je niet meer los.
De auteur heeft een vlotte, fijne, boeiende, meeslepende, grappige en verhalende schrijfstijl.

Dit fijne boek, geschikt voor lezers vanaf 9+, waardeer ik erg graag met 5+ sterren voor het fantastische verhaal, voor de fijne verhaallijnen, voor de supermooie afbeeldingen en voor de leuke uitgave.

Meer prachtige en interessante recensies op: www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters