Superhelden uit alle continenten!

Pierre MG Peeters 20 augustus 2020
Uit de titel zou je kunnen afleiden sprookjes te gaan lezen over helden met superkrachten zoals Spiderman, Superman, Batman…maar schijn bedriegt. Dit boek vertelt sprookjes over zes superhelden uit verschillende delen van de wereld en allen hebben ze speciale gaven!

We lezen en vernemen meer over ‘De legende van Hua Mulan’ (Chinees verhaal), Hanuman de duivelverdelger’ (Indisch verhaal), ‘Inanna in de onderwereld’ (verhaal uit het oude Sumer), ‘Sheherazade de vertelster’ (verhaal uit veel landen), ‘Loki en de toverhamer’ (Scandinavisch verhaal) ‘Anansi de listenwever’ (Ghanees verhaal). Zo zie je dat alle continenten vertegenwoordigd zijn.

Alle sprookjes zijn rijk geïllustreerd. Mooie paginagrote illustraties van zes verschillende illustrators fleuren het boek op. Deze afbeeldingen zijn een mooie toevoeging en leveren een zichtbare beeldende bijdrage aan het geschreven verhaal.

Op de cover werden de zes helden klein geportretteerd, omgeven door wapens, werktuigen, natuurgeweld, bloemen en dieren.
Uit de sprookjes blijkt ook dat je niet altijd een held bent door het gebruik van ‘superkrachten’, maar dat gezond boerenverstand je heel ver kan brengen en soms veel sterker en doeltreffender is dan wapengekletter en man-tegen-mangevechten. Of dat je door een list te gebruiken de vijand kunt verschalken of met praten/vertellen de vijand kunt inpalmen…

Dit komt o.a. heel erg goed tot uiting in het sprookje van Sheherazade die door het vertellen van verhalen uit o.a. 1000 en één nacht de koning tot tranen toe kan bewegen en ervan kan weerhouden om onschuldige meisjes het hoofd af te hakken.

Ook de legende van Hua Mulan heeft mij geraakt. Een meisje dat heel veel aanleg heeft voor zwaard en lansgevechten en haar vader vervangt als strijder tijdens de oorlog die de Keizer wil voeren. Zij ontpopt zich tot een uitstekende soldaat, met strategisch inzicht en wordt bevorderd tot generaal die altijd in de bres springt voor haar mannen. Twaalf jaar duurde de keizerlijke oorlog en uiteindelijk beslist de keizer om Mulan voor haar moed, inzicht en vechtkunst opperbevelhebber van zijn leger te maken. Maar Mulan verkiest naar haar woonplaats af te reizen. Wanneer zij naderhand thuis bezoek krijgt van enkele manschappen, zijn deze uitermate verbaasd dat Mulan een meisje is. Twaalf jaar lang kon zij haar ware geslacht verbergen, maar kreeg nogmaals heel erg veel respect van haar soldaten.

Leuk aan dit boek Stoere sprookjes over superhelden is dat er aandacht is voor zowel vrouwelijke als mannelijke helden.
De sprookjes zijn niet erg lang, maar lang genoeg om met open mond naar te luisteren bij het voorlezen en voor de al wat grotere lezende kinderen om zelf verder op onderzoek uit te gaan naar ‘het langere verhaal’.

Ik genoot van de deze ‘oude’ sprookjes, die naar mijn gevoel beter ondergebracht worden onder de noemer ‘sagen en legendes’. Maar welke categorie ook, dit doet geen afbreuk aan het leesplezier. Ik ben er zeker van dat naast de kinderen ook de ouders en grootouders van deze verhalen zullen genieten.

Achteraan in het boek wordt de oorsprong van alle verhalen kort uit de doeken gedaan en worden bij elk verhaal de speciale krachten vernoemd. Het zijn stuk voor stuk prachtige verhalen, die al lang bestaan en overgeleverd worden van generatie op generatie en waar nog heel veel kinderen van zullen genieten.

Voor de mooie schrijfstijl, de korte verhalen, de erg fijne en duidende illustraties, de mooie hardcover uitgave met mooie cover, waardeer ik dit boek graag met vier sterren.

Meer mooie recensies op: www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters