Een unieke en aparte uitgave!

Pierre MG Peeters 03 december 2022
Wulk – Vallen en Opstaan’ is een heel speciale uitgave, namelijk een tweeluik bestaande uit een roman en een poëziebundel, bijeengehouden door een kartonnen omslag.
De cover van het prozaboek toont een Wulk op zijn kop en de omslag van de poëziebundel toont een rechtopstaande Wulk, beide met een kleurrijke titel.

De roman met ondertitel ‘Vallen’ verhaalt het leven van de succesvolle advocate Lea Noorderveen, die ogenschijnlijk een heel goed leven leidt, het professioneel heeft gemaakt en iemand is met ‘aanzien’ binnen de advocatuur. Privé heeft zij echter een heel eenzaam leven met een verborgen en verdrongen familiegeheim. Een bericht van haar jongere zus Kim, die zij 20 jaar niet meer heeft gezien en met wie er geen enkel contact meer was, voert haar terug naar een zomervakantie in Normandië, waar toen hun moeder verdween. Langzaam wordt een heel duister verhaal ontsluierd en wordt duidelijk waarom de zussen met elkaar hebben ‘gebroken’ en welke rol hun papa, die toen zijn gezin verliet, in het gebeuren had.

Het boek is ingedeeld in 67 hoofdstukken, voorafgegaan door een ‘verhelderende’ proloog.

De roman Wulk leest als een trein. De auteur heeft heel wat vaart en spanning in het verhaal gestoken, die beetje bij beetje naar een uitstekende en voor mij onverwachte plot leiden. Alhoewel het boek geen thriller is, heeft het proza soms erg veel weg van een old fashioned whodunit-verhaal. Maar naast het spannende gedeelte is er ook het minder fraaie beeld van een getormenteerd gezin, met een aan alcohol verslaafde moeder met losse handen en Lea, die als oudste de slagen incasseert om haar jongere zusje Kim te beschermen. Dit familiegebeuren met heel veel impact op Lea en Kim werd met heel wat inlevingsvermogen beschreven en greep mij af en toe toch bij de keel. De gevoelens, emoties, spanningen die hiermee gepaard gaan, werden fraai neergeschreven.
De hoofdstukken wisselen van tijd en spelen in 1996 of in 2016.

De titels van de hoofdstukken uit 1996 zijn identiek aan de ondertitels in de gedichtenbundel. Boven de hoofdstukken die verwijzen naar 2016, staat in de rechterbovenhoek een zin identiek aan een titel van een gedicht in de poëziebundel.

De poëziebundel met onderdeel ‘Opstaan’ gaat over de verdrongen feiten, de gevoelens en herinneringen van Lea, over het slechte in het gezin waar de goegemeente niet van op de hoogte was. Net zoals het boek is deze bundel ingedeeld in 67 gedichten voorafgegaan door een pakkende proloog. Het boek en de poëziebundel kunnen mijns inziens perfect apart gelezen worden, maar men boet niets in van het leesplezier als men een gedicht onmiddellijk na een hoofdstuk leest. Integendeel, soms werkt dit zelfs verhelderend.

Een naar mijn gevoel pakkend, veelzeggend en verklarend gedicht wil ik graag delen:

Of zwart
Ik zag hoe ze wankelde op woensdag
de gladde trui twee treden lager
de hand die ze dacht te kunnen pakken
Wij legden haar ’s nachts op het gras
Wij hadden armen van lood
en een hart van spattend glas
wij belden hem op
Wij wilden naar huis
we wilden, we moesten
(Correspondeert met het hoofdstuk naar school)

Dichteres en literair docent Myrte Leffring scoort mijns inziens met dit prozadebuut heel hoog. Zij heeft een aangename, vlotte en beschrijvende schrijfstijl. Met slechts drie hoofdpersonages heeft zij een pakkend psychologisch boek afgeleverd. De personages zijn voldoende diep uitgewerkt en de kern van het verhaal ‘familiegeheimen’ en ‘familieverhoudingen’ spreken gewoon voor zich. Het boek boeide mij van begin tot einde en was zeer moeilijk weg te leggen. De auteur heeft mij uitermate verrast en graag lees ik van haar meer proza en poëzie.

Ik kan dit unieke werk ten stelligste aanbevelen aan alle liefhebbers van psychologische romans en van poëzie. Voor het unieke concept en de fijne leeservaring waardeer ik deze uitgave graag met vijf sterren.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters